Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Nieuwe hartklep van eigen lichaamsmateriaal

De Hartstichting doet onderzoek naar een nieuwe generatie hartkleppen, gemaakt van cellen uit het eigen lichaam. Vooral voor jonge patiënten gaat dit onderzoek belangrijke verbeteringen opleveren.

Nadelen huidige kleppen

Voor patiënten die nu een nieuwe hartklep nodig hebben, is er een hartklep van kunststof of van biologisch materiaal. Deze kleppen functioneren goed, maar er zijn ook nadelen.

Bij een hartklep van kunststof is er een kans op het ontstaan van stolsels. Daarom moet iemand met zo'n kunstklep een leven lang antistollingsmiddelen slikken. Ook maakt een klep van kunststof een tikkend geluid, waar patiënten en hun partners soms last van hebben.

Een andere optie is een hartkleppen van biologisch materiaal. Ook deze zijn niet ideaal. Zij slijten redelijk snel, waardoor de patiënt na 15 tot 20 jaar opnieuw geopereerd moet worden. Jonge patiënten moeten dus meerdere, ingrijpende hartoperaties ondergaan.

De ideale hartklep

De Hartstichting steekt geld in onderzoek naar een nieuw type hartklep. Het doel is de ideale hartklep, die een leven lang meegaat en waarbij geen medicijnen nodig zijn.

Onderzoekers werken aan een nieuwe prothese, een soort mal van afbreekbaar materiaal. Deze mal heeft de vorm van een hartklep. Nadat de arts deze heeft ingebracht, trekt de mal lichaamseigen cellen uit het bloed van de patiënt aan. Die cellen zorgen voor nieuw, stevig weefsel. Als dit weefsel sterk genoeg is om de taken van de mal over te nemen, breekt het lichaam de mal af. De patiënt heeft nu een volledig nieuwe hartklep van zijn eigen lichaamsmateriaal.

Levenslang meegaan

De nieuwe klep is van levend materiaal. Daarom kan deze in principe meegroeien en zich aanpassen aan veranderingen in het lichaam. Het is dan ook de bedoeling dat deze kleppen een leven lang meegaan.

Maar vooral voor kinderen zijn de voordelen groot van de lichaamseigen kleppen. Zij hoeven in de toekomt wellicht nog maar een operatie te ondergaan. Nu zijn er vaak meerdere risicovolle operaties nodig.

Prof. dr. Carlijn Bouten, hoogleraar biomedische technologie

"Ik ben pas écht tevreden als we zeker weten dat de lichaamseigen hartklep bij patiënten werkt."

Lees het verhaal

Onderzoeksproject naar hartkleppen

Professor dr. Carlijn Bouten werkt als onderzoeksleider voor dit grote onderzoeksproject naar hartkleppen. Het onderzoek startte in 2009 als onderdeel van het BioMedical Materials program (BMM). In dit grote samenwerkingsverband werken onderzoekers van universiteiten, ziekenhuizen en bedrijven samen. Zij zoeken naar nieuwe materialen om het lichaam te helpen beschadigde organen te herstellen. De Hartstichting steunde 5 grote onderzoeken binnen dit programma.

In de periode van 2009 tot 2013 investeerde de Hartstichting ruim € 900.000 in dit onderzoek. Nu loopt er een vervolgonderzoek met een subsidie van € 5 miljoen via Cardiovasculair Onderzoek Nederland (CVON).

> Meer over CVON

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)