Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Het dichten van lekkende bloedvaten

Als een bloedvat lek is, komen vocht, vet en andere deeltjes uit de bloedbaan terecht in de omliggende weefsels. Met een Dekkerbeurs van de Hartstichting onderzoekt Geerten van Nieuw Amerongen hoe zwakke plekken in bloedvaten ontstaan en zoekt hij aanknopingspunten om deze gaatjes te dichten.

Ouder en stijver weefsel

Net als bij de doorbraak van een dijk, is een zwakke plek in een bloedvat voldoende om een heel gebied in de problemen te brengen. Een lekkend bloedvat kan leiden tot onder andere vocht in de longen, of verergering van slagaderverkalking.

Dr. Geerten van Nieuw Amerongen, van de Vrije Universiteit Amsterdam, vermoedt dat het stijver worden van het weefsel onder de binnenste cellaag van een bloedvat (endotheel) kan leiden tot lekkage. Dit weefsel wordt stijver door onder meer veroudering en suikerziekte.

In het lab brengt Van Nieuw Amerongen een laagje endotheelcellen aan op verschillende typen ondergrond. Hij test of een stijvere ondergrond ervoor zorgt dat vaatwandcellen meer vocht en deeltjes doorlaten.

Eiwit aansturen

Daarnaast zoekt Van Nieuw Amerongen meer uit over een bepaald eiwit dat belangrijk lijkt bij het ontstaan van zwakke plekken in de vaatwand.

Dit eiwit heeft allerlei functies in lichaamscellen, en Van Nieuw Amerongen onderzoekt hoe je het op een goede manier kunt aansturen. Zijn doel is om de nuttige functies te behouden, en tegelijkertijd lekkage van de vaatwand tegen te gaan.

Als dit allemaal lukt, kunnen in de toekomst medicijnen worden ontwikkeld die de zwakke plekken in bloedvaten beschermen.

Dr. Ingrid van de Laar, klinisch geneticus

"We moeten nog beter kunnen voorspellen welke aneurysma's levensgevaarlijk zijn."

Lees het verhaal

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge onderzoekers de kans om onderzoek te doen naar hart- en vaatziekten. In 2011 kreeg Geerten Van Nieuw Amerongen de Dekkerbeurs Established Investigator van de Hartstichting. De beurs omvat ruim € 500.000. Daarmee kan hij 5 jaar onderzoek doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Meer onderzoek naar vaatziekten

Vaatziekten kunnen ernstige gevolgen als ze niet op tijd behandeld worden. Onderzoek naar vaatziekten blijft nodig om deze aandoeningen eerder te ontdekken en beter te behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek

Bel 070 315 55 46
    Of bij geen gehoor: 070 315 55 14

Lees meer over onderzoek naar bloedvaten