Hart-longziekte aanvallen via afweercellen

Met een Dekkerbeurs van de Hartstichting onderzoekt Mirjam Kool de afweercellen van patiënten met een ongeneeslijke hart-longziekte, pulmonale arteriële hypertensie (PAH). Ze hoopt een manier te vinden om de ziekte af te remmen via deze afweercellen.

Benauwdheid

Bij patiënten met PAH stijgt de bloeddruk in de longvaten. Het hart moet steeds harder pompen om genoeg bloed in de longen te krijgen. Daardoor neemt ook de druk in de rechter hartkamer toe. Het hart krijgt het steeds moeilijker en de patiënt krijgt het steeds benauwder. Velen overlijden uiteindelijk aan de ziekte.

Mirjam Kool van het Erasmus MC onderzoekt patiënten met pulmonale arteriële hypertensie (PAH). Deze mensen hebben vernauwingen in de bloedvaten naar de longen. “Ze krijgen nu vooral medicijnen die de longvaten wat wijder maken”, vertelt ze. “Die medicijnen verminderen de benauwdheid, maar ze pakken de oorzaak niet aan. En ze genezen de patiënten ook niet.”

> Meer over pulmonale arteriële hypertensie

Overactieve afweercellen

Uit eerder onderzoek weet Kool dat bepaalde afweercellen er anders eruitzien bij mensen met PAH. “Het gaat om zogeheten dendritische cellen. Dat zijn de generaals van ons immuunsysteem. Zoals een generaal zijn leger afstuurt op de vijand, zo sturen dendritische cellen de andere afweercellen af op gevaarlijke indringers, zoals bacteriën.”

Kool vermoedt dat deze ‘generaals’ bij PAH-patiënten té actief zijn, waardoor afweercellen de bloedvaten beschadigen. Bovendien lijkt een eiwit (A20) dat deze generaals moet afremmen als de dreiging voorbij is minder aanwezig te zijn, of minder goed te werken, bij PAH-patiënten.

Man-vrouwverschillen

Kool zoekt precies uit hoe dit werkt, onder meer in het bloed van ongeveer 50 PAH-patiënten. Ze kijkt ook naar man-vrouwverschillen, want bepaalde vormen van PAH komen vaker voor bij vrouwen.

“Ik verwacht dat we na mijn onderzoek weten of mensen extra risico lopen op PAH als de generaals overactief zijn, én de rem niet goed werkt,” licht ze toe. “Als dit inderdaad zo is, kunnen we de ziekte via deze nieuwe route proberen te voorkomen of te remmen."

"Ik wil graag stappen zetten om de ongeneeslijke ziekte PAH te remmen of zelfs te voorkomen."

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2016 kreeg Mirjam Kool de Dekkerbeurs Senior postdoc. Met deze beurs van ruim € 400.000 kan ze 4 jaar onderzoek doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn