Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar vaatziekten

Onderzoek naar vaatziekten is hard nodig. Het moet leiden tot belangrijke verbeteringen voor mensen met een aneurysma of vernauwingen in de beenslagaders. Dit zijn vaataandoeningen met ernstige gevolgen als ze niet tijdig behandeld worden.

Doel van vaatonderzoek

Vaatonderzoek van de Hartstichting richt zich met name op verwijdingen in de slagaders (aneurysma’s) en vernauwingen in de beenslagaders (etalagebenen).

Aneurysma: levensgevaarlijke tijdbom

In de wand van een slagader kan een zwakke plek ontstaan, die langzaam uitstulpt. Dit noemen we een aneurysma. De patiënt loopt met een levensgevaarlijke tijdbom in zijn lichaam rond. Vaak zonder het te weten. Als het aneurysma openbarst, is de kans op overlijden zeer groot.

> Meer over aneurysma

Etalagebenen: niet zo onschuldig als gedacht

Bij vernauwingen in de beenslagaders (etalagebenen) heeft iemand kramp in de benen na een stuk lopen. Na even rusten is die pijn weer weg. De pijn komt door vernauwde vaten, waardoor de er te weinig bloed naar de spieren gaat.

Bij ernstige vernauwingen treden de klachten al na een klein stukje lopen of in rust op. Bij het verergeren van de ziekte, kunnen er wonden aan het been of de voet ontstaan, die niet meer genezen. In het ergste geval sterft een deel van een teen of de voet af.

Vernauwingen in de slagaders van de benen treden vaak pas op als andere bloedvaten in het lichaam al zijn aangetast. Ze hebben dan bijvoorbeeld ook al hartproblemen.

> Meer over etalagebenen

Doorbraken in onderzoek

Tot de jaren 50 werd een aneurysma bijna nooit ontdekt. Als iemand heel slank was, dan kon je het soms aan de buik voelen als een kloppende zwelling. En als het al werd ontdekt, dan was er geen goede behandeling. Tegenwoordig is een aneurysma beter op te sporen en te behandelen dankzij een aantal doorbraken.

Steeds betere vaatprothesen

Vanaf de jaren 60 was het mogelijk om aneurysma’s te opereren met reconstructies van vaten. Dit waren zware operaties, waarbij de chirurg de buik opensneed, het aneurysma verwijderde en verving door een vaatprothese.

Eind jaren 70 was de techniek al een stuk eenvoudiger: chirurgen konden toen een vaatprothese ín het aneurysma hechten. Vanaf eind jaren 90 is het mogelijk om via een de lies een opgevouwen kunststof vaatprothese naar de plek van het aneurysma te brengen en de prothese daar uit te vouwen en vast te zetten.

> Meer over behandeling aneurysma

Steeds meer kennis over risico op scheuren aneurysma

Een operatie van een aneurysma is risicovol en wordt zo lang mogelijk uitgesteld. Lange tijd wist men niet goed wanneer opereren nodig is. Door onderzoek weten we nu dat het risico op scheuren snel toeneem bij een doorsnede vanaf 5 cm voor vrouwen en vanaf 5,5 cm voor mannen. Dan wordt opereren overwogen.

Betere controle op groei aneurysma

Er zijn steeds betere technieken om de groei van een aneurysma in de gaten te houden. Met een echo is te zien hoe groot de verwijding is en waar deze zich bevindt. En met een CT-scan zijn alle details te zien die nodig zijn voor een operatie.

Nieuwe behandelingen etalagebenen

Vroeger was het niet mogelijk om etalagebenen te behandelen. Daar is de afgelopen decennia veel in veranderd. Er zijn nu veel meer behandelingen mogelijk: dotteren, bypassoperatie of het plaatsen van kunstvaten.

> Meer over behandeling etalagebenen

Dr. Ingrid van de Laar, klinisch geneticus

"We moeten nog beter kunnen voorspellen welke aneurysma's levensgevaarlijk zijn."

Lees het verhaal

Onderzoeksresultaten Hartstichting

Een fout in een eiwit lijkt een oorzaak te zijn van pulmonale arteriële hypertensie (PAH), een ongeneeslijke hart-longziekte. Dit blijkt uit het proefschrift van Robert Szulcek, die op 13 oktober 2016 promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

> Meer over het onderzoek

Nieuwe onderzoeken naar vaatziekten

Beter behandelen etalagebenen

Wetenschappers zoeken naar verbeteringen in de behandeling van etalagebenen. Echt genezen is lastig, omdat ook de hoofdbloedvaten in de benen zijn aangedaan. Onderzoekers werken bijvoorbeeld aan nieuwe en betere medicijnen die ervoor zorgen dat iemand zijn been behoudt, en daardoor langer zelfstandig blijft.

Onderzoek naar lekkende bloedvaten

Als er gaatjes ontstaan in de bloedvaten, kunnen artsen niets doen om deze te repareren. Elk jaar overlijden hierdoor duizenden patiënten. We investeren daarom in onderzoek naar lekkende bloedvaten.

Onderzoek naar veroudering bloedvaten

Anton Roks doet met een innovatiesubsidie onderzoek naar nieuwe manieren om veroudering van bloedvaten tegen te gaan.

> Meer over het onderzoek

Onderzoek naar pulmonale hypertensie

Pulmonale hypertensie is een abnormale hoge bloeddruk in de longen. Deze hoge druk in de longvaten heeft gevolgen voor de werking van het hart.

Lopend onderzoek Hartstichting

• Genezen pulmonale hypertensie
      In een groot onderzoeksproject zijn wetenschappers van diverse universiteiten op zoek naar medicijnen om pulmonale hypertensie te genezen.

> Meer over het onderzoek

• Pulmonale arteriële hypertensie afremmen via afweercellen
      Mirjam Kool onderzoekt de afweercellen van patiënten met pulmonale arteriële hypertensie (PAH). Ze hoopt oplossingen te vinden om deze ziekte af te remmen.

> Meer over het onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn