Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar trombose

Het risico op trombose stijgt sterk met de leeftijd. Elk jaar krijgt naar schatting 1 op de 300 mensen boven de 60 jaar veneuze trombose. Boven de 75 jaar zijn dit zelfs 1 op de 100 mensen. De Hartstichting financiert onderzoek naar trombose. Dit onderzoek is hard nodig, want het niet goed behandelen van trombose kan ernstige gevolgen hebben.

Wat is trombose?

Met trombose bedoelen we bloedstolsels in de aders, ook wel veneuze trombose genoemd. Stolsels in de bloedvaten van de benen kunnen een trombosebeen veroorzaken. De stolsels kunnen daar ook losschieten en leiden tot een ernstige situatie, zoals een longembolie. Er kunnen ook stolsels in de (krans)slagaders ontstaan, wat kan leiden tot een hart- of herseninfarct veroorzaken. Onderzoek op deze pagina gaat alleen over trombose in de aders.

> Meer over trombose

Doorbraken in onderzoek

In het begin van de jaren 60 kregen veel hartpatiënten bedrust voorgeschreven. Hun risico op trombose en longembolie werd hierdoor verhoogd. Tegenwoordig krijgen patiënten het advies om zo veel mogelijk in beweging te blijven. De Hartstichting investeert al sinds haar oprichting in onderzoek naar de vorming van bloedstolsels.

CT-scan voor juiste diagnose

Begin jaren 60 kregen veel mensen met een opgezwollen, pijnlijk en verkleurd been nog een verkeerde diagnose. Het was toen lastig om een trombosebeen te onderscheiden van zweepslag of ontsteking. Tegenwoordig is een trombosebeen met bloedonderzoek en echografie snel en nauwkeurig vast te stellen. Ook een longembolie is met bloedonderzoek en een CT-scan goed aan te tonen.

Zelf meten stollingstijd

Patiënten die bepaalde antistollingsmiddelen gebruiken (coumarines) moeten de stollingstijd (INR-waarde) regelmatig controleren. Voorheen kon dit uitsluitend bij de trombosedienst, maar tegenwoordig is de INR-waarde ook thuis te meten met een apparaatje. Veel patiënten vinden dit een grote vooruitgang.

Nieuwe antistollingsmedicijnen

Van de antistollingsmedicijnen die horen tot de ‘coumarines’ varieert de werking onder invloed van bijvoorbeeld voeding. Regelmatig meten van de stollingstijd (INR-waarde) is daarom nodig. Voor een beperkte groep patiënten zijn er sinds 2013 nieuwe antistollingsmiddelen, waarbij meten van de stollingstijd niet nodig is.

> Meer over antistollingsmiddelen

Prof. dr. Saskia Middeldorp, internist en hoogleraar inwendige geneeskunde

"Ik ben enorm gedreven om vrouwen met trombose rond hun zwangerschap beter te helpen."

Lees mijn verhaal

Onderzoeksresultaten Hartstichting

​Groot onderzoek naar bloedstolling levert nieuwe tests op

In een groot onderzoek naar bloedstolling ontwikkelden de onderzoekers samen met bedrijven nieuwe tests om op elk moment inzicht te krijgen in de bloedstolling van een patiënt.

> Meer over het onderzoek

​Cholesterolverlagers verlagen mogelijk kans op tweede trombose

Cholesterolverlagers verlagen mogelijk het risico op een tweede trombose. Onderzoeker Willem Lijfering ontdekte dat mensen die een bloedprop hebben gehad in hun benen of longen, minder stollingseiwitten in hun bloed hebben als ze een cholesterolverlager slikken.

Nieuwe onderzoeken naar trombose

We weten steeds beter hoe de processen van stolling en antistolling in elkaar zitten. Ook over de samenstelling van stolsels is nu veel meer bekend. Maar er is nog veel werk voor wetenschappers om te strijd tegen ongewenste bloedstolsels te winnen. Onderzoek moet leiden tot:

• beter in kaart brengen van erfelijkheid
    • meer inzicht in trombose bij vrouwen
    • risico op bloedpropjes beter voorspellen
    • betere antistollingsmiddelen

Beter in kaart brengen van erfelijkheid

Sinds de jaren 80 hebben wetenschappers genen in kaart gebracht die te maken hebben met stollings- en antistollingsfactoren. Inmiddels zijn er honderden verschillende genetische foutjes (mutaties) bekend.

Een veel voorkomende afwijking ontstaat in het gen dat een bepaalde stollingsfactor maakt: factor V. Deze mutatie zorgt ervoor bloed sneller stolt. Ongeveer 1 op de 5 trombosepatiënten heeft deze mutatie, de factor V Leiden.

Onderzoek is nog steeds nodig, om nog meer afwijkingen te ontdekken en patiënten met deze afwijkingen eerder op te sporen en beter te beter te behandelen.

Julia

"Ik ben voortdurend alert op nieuwe signalen van een trombose."

Lees mijn verhaal

Meer inzicht in trombose bij vrouwen

Vrouwen hebben een hogere kans op trombose. Dit heeft te maken met vrouwelijke geslachtshormonen. Ook gebruik van de anticonceptiepil verhoogt het risico. Wel is het risico bij de ene soort pillen minder hoog dan bij de andere. Het risico is het kleinst bij anticonceptiepillen van de zogenoemde ‘2e generatie’, zoals Microgynon 30 en Lovette.

Zwangerschap en kraambed geven een verhoogd risico op trombose. Jonge vrouwen die al een trombosebeen of longembolie hebben gehad en zwanger raken, moeten de hele zwangerschap heparine gebruiken om het risico op nieuwe trombose te beperken. Juist bij deze groep vrouwen is het eigenlijk niet duidelijk welke dosis optimaal is.

> Meer over onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen

Lopend onderzoek Hartstichting

De Hartstichting financiert onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen, onder andere naar trombose.

• Voorspellen van het risico op trombose bij vrouwen
      Het voorspellen van het risico op trombose en longembolie bij vrouwen is onderdeel van een groot project naar risicofactoren voor hart- en vaatziekten bij vrouwen. Onderzoekers kijken bijvoorbeeld naar de invloed van de anticonceptiepil.

> Meer over het onderzoek

Risico op bloedpropjes beter voorspellen

Wetenschappers hebben de afgelopen 10 tot 20 jaar veel ontdekt over de ingewikkelde mechanismen van bloedstolling. Toch kunnen artsen nog steeds niet goed inschatten hoeveel risico iemand loopt op trombose. Ook is het lastig om bloedpropjes in een vroeg stadium op te sporen. Wetenschappers werken er hard aan om dit in de toekomst wel voor elkaar te krijgen.

Lopend onderzoek Hartstichting

Verlaagt aspirine het risico op een hart- of herseninfarct na een ernstige infectie?

Na een ernstige infectie lopen patiënten onnodig veel risico op een hart- of herseninfarct. In dit onderzoek willen wetenschappers van het VUmc weten of dit risico te verlagen is met een aspirientje.

Betere antistollingsmiddelen

Bij trombose zijn medicijnen nodig die het risico op trombose verlagen, maar daarnaast een zo laag mogelijke kans op bloedingen geven. Vaak zijn dit antistollingsmiddelen. Onderzoek naar de effectiviteit van antistollingsmiddelen blijft nodig. En mogelijk zijn er ook andere medicijnen die ingezet kunnen worden bij de behandeling van trombose.

• Onderzoek naar antistollingsmiddelen
      Welke antistollingsmiddelen geven de beste bescherming tegen een volgend herseninfarct en zorgen tegelijkertijd voor een kleine kans op bloedingen? Jacoba Greving zoekt met een Dekkerbeurs antwoord op deze vraag.

> Meer over het onderzoek

• Onderzoek naar cholesterolverlagers bij trombose
      Met een Dekkerbeurs onderzoekt Willem Lijfering of trombosepatiënten baat hebben bij cholesterolverlagers.

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn