Met steun van de Hartstichting is een groot onderzoek gestart naar valsartan. Dit veelgebruikte medicijn tegen hoge bloeddruk kan mogelijk ernstige klachten bij covid-19 voorkomen.

Minder patiënten naar intensive care

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten, waaronder veel hart- en vaatpatiënten, komt er vocht vanuit de bloedvaten in de longen terecht. Hierdoor moeten patiënten voor beademing naar de IC. Cardiologen van het Radboudumc onderzoeken of het medicijn valsartan dat vocht in de longen tegengaat. Zo hoeven er misschien minder mensen naar de IC.

“Dit onderzoek is van groot belang voor patiënten. Daarom zijn wij direct na de uitbraak van de coronacrisis gestart met ons onderzoek. Als wij aantonen dat dit medicijn ernstige complicaties bij coronapatiënten voorkomt, kunnen we snel vele patiënten helpen.”

Dr. Roland van Kimmenade, cardioloog Radboudumc

Over de studie

• Aantal: ruim 600 patiënten doen mee
  • Waar: 10 tot 15 Nederlandse ziekenhuizen doen mee
  • Hoe: de ene helft van de patiënten krijgt valsartan, de andere helft een placebo (nepmedicijn)

Snelle toepassing mogelijk

Nederland heeft grote voorraden van dit goedkope medicijn. Als het medicijn werkelijk ernstige klachten bij coronapatiënten voorkomt, kan het daarna snel toegepast worden. Als patiënten minder ernstig ziek worden kan het medicijn bovendien het aantal IC-opnames terugdringen. En kan het een grote rol spelen bij het bestrijden van de ziekte in minder welvarende landen.

Waarom valsartan?

Het medicijn valsartan verlaagt de bloeddruk door het eiwit angiotensine-II te blokkeren. Dit eiwit verhoogt de bloeddruk in bloedvaten, waardoor er vocht naar omliggend weefsel kan lekken. Normaal gesproken wordt dit eiwit afgebroken door een ander eiwit, ACE2.

Het coronavirus gebruikt dit ACE2 om cellen binnen te dringen. Hierdoor hebben coronapatiënten minder van dit eiwit. Hierdoor wordt er minder angiotensine-II afgebroken. Zo kan er onder druk vocht door de bloedvaten in de longen lekken. Het is niet wetenschappelijk aangetoond dat bloeddrukverlagers zoals valsartan, vochtophopingen in de longen kunnen tegengaan. Dit onderzoek gaat hier hopelijk duidelijkheid over geven.

De onderzoekers verwachten een vergelijkbaar effect bij andere medicijnen uit de groep van de angiotensine-receptor-blokkers (ARB's). Dit zijn medicijnen die net zoals valsartan eindigen op -artan. In dit onderzoek wordt alleen valsartan getest. Het middel is ruim voorradig en direct inzetbaar.

Veiligheid valsartan

​Sommige mensen maken zich zorgen over de veiligheid van valsartan. In de zomer van 2018 zijn namelijk bepaalde valsartanpillen teruggeroepen omdat ze vervuild waren. We hebben daarom navraag gedaan bij de apothekers. Zij verzekeren ons: alle valsartanpillen die nu in Nederland in omloop zijn, zijn schoon.

Advies! Begin of stop nooit zelf met medicijnen. Dat geldt ook voor valsartan. Overleg altijd met je arts.

Waardevol onderzoek

Veel mensen hebben zelf of in hun omgeving te maken gehad met corona. Meer kennis is nodig voor een snelle en effectieve aanpak en het voorkomen van hartschade door dit virus. Ze houden zich bezig met:

• beter inschatten wie ernstige klachten krijgt door corona
  • betere behandeling van hartproblemen bij corona
  • ​het verkleinen van de kans op blijvende schade aan het hart

Vind jij ons onderzoek belangrijk?

Voor wetenschappelijk onderzoek, zoals hartonderzoek naar corona, is veel geld nodig. Help jij ook mee?

Geef voor onderzoek

Meer opties om onderzoek te steunen

Overweeg jij een grote bijdrage voor een onderzoek? Bespreek dan wat er mogelijk is met relatiemanager Alie van der Schaaf. Zij geeft advies en denkt graag met je mee!

Alie van der Schaaf - relatiemanager
a.vanderschaaf@hartstichting.nl