Met steun van de Hartstichting is een groot onderzoek gestart naar valsartan. Dit veelgebruikte medicijn tegen hoge bloeddruk kan mogelijk ernstige klachten bij covid-19 voorkomen.

Minder patiënten naar intensive care

Bij veel ernstig zieke coronapatiënten, waaronder veel hart- en vaatpatiënten, komt er vocht vanuit de bloedvaten in de longen terecht. Hierdoor moeten patiënten voor beademing naar de IC. Cardiologen van het Radboudumc gaan onderzoeken of het medicijn valsartan dat vocht in de longen tegengaat. Zo hoeven er misschien minder mensen naar de IC.

“Vanwege het grote belang voor patiënten zijn wij direct gestart met ons onderzoek. Als wij aantonen dat dit medicijn ernstige complicaties bij coronapatiënten voorkomt, kunnen we snel vele patiënten helpen.”

Dr. Roland van Kimmenade, cardioloog Radboudumc

Over de studie

• Aantal: ruim 600 patiënten doen mee
  • Waar: 10 tot 15 Nederlandse ziekenhuizen doen mee
  • Hoe: de ene helft van de patiënten krijgt valsartan, de andere helft een placebo (nepmedicijn)
  • Periode: binnen een half jaar willen de onderzoekers weten of valsartan ervoor kan zorgen dat minder mensen naar de IC hoeven of komen te overlijden.

Doneer nu

Snelle toepassing mogelijk

Vanwege het grote belang voor patiënten is het onderzoek direct gestart. Als blijkt dat het medicijn werkelijk ernstige klachten bij coronapatiënten voorkomt, kan het daarna snel toegepast worden. Nederland heeft grote voorraden van dit goedkope medicijn. Als patiënten minder ernstig ziek worden kan het medicijn bovendien het aantal IC-opnames terugdringen. En kan het een grote rol spelen bij het bestrijden van de ziekte in minder welvarende landen.

Waarom valsartan?

Het medicijn valsartan verlaagt de bloeddruk door het eiwit angiotensine-II te blokkeren. Dit eiwit verhoogt de bloeddruk in bloedvaten, waardoor er vocht naar omliggend weefsel kan lekken. Normaal gesproken wordt dit eiwit afgebroken door een ander eiwit, ACE2.

Omdat het coronavirus ACE2 gebruikt om cellen binnen te dringen, hebben coronapatiënten minder van dit eiwit. Hierdoor wordt er minder Angiotensine-II afgebroken en kan er onder druk vocht door de bloedvaten in de longen lekken. Het is niet wetenschappelijk aangetoond dat bloeddrukverlagers zoals valsartan, vochtophopingen in de longen kunnen tegengaan. Dit onderzoek gaat hier hopelijk duidelijkheid over geven.

Vragen van patiënten over dit onderzoek

Is het medicijn valsartan veilig?

In de zomer van 2018 zijn bepaalde valsartanpillen teruggeroepen omdat ze vervuild waren. We hebben daarom navraag gedaan bij de apothekers. Zij verzekeren ons: alle valsartanpillen die nu in Nederland in omloop zijn, zijn schoon.

Verwachten de onderzoekers hetzelfde effect bij vergelijkbare medicijnen?

De onderzoekers verwachten een vergelijkbaar effect bij andere medicijnen uit de groep van de angiotensine-receptor-blokkers (ARB's). Dit zijn medicijnen die net zoals valsartan eindigen op -artan. In dit onderzoek wordt alleen valsartan getest. Het middel is ruim voorradig en direct inzetbaar.

Advies! Begin of stop nooit zelf met medicijnen. Dat geldt ook voor valsartan. Overleg altijd met je arts.

Veel geld nodig

Voor dit onderzoek naar bloeddrukverlagers en nieuwe onderzoeken naar corona en het hart is veel geld nodig, minimaal 1,5 miljoen euro. Dit corona-onderzoek heeft veel impact voor iedereen. Help jij ook mee?

Geef voor hartonderzoek naar corona. Juist nu.

• Beter inschatten wie ernstige klachten krijgt
  • Betere behandeling van hartproblemen bij corona
  • Kans op blijvende hartschade verkleinen

Geef voor onderzoek

Bespreek de mogelijkheden

Overweeg jij een impactvolle bijdrage voor spoedonderzoek naar corona? Bespreek dan wat er mogelijk is met onze relatiemanagers Nicolette van Haasteren of Alie van der Schaaf. Zij geven advies en denken graag met je mee!

Contactgegevens relatiemanagers

Nicolette van Haasteren - relatiemanager