Onderzoek: beter behandelen hartpatiënten met corona bij de huisarts

Hoe kunnen huisartsen hartpatiënten met corona beter behandelen?

De Hartstichting is in samenwerking met huisartsen en cardiologen een nieuw onderzoek gestart. Hiermee willen we de behandeling van hartpatiënten met corona verbeteren. Het gaat om patiënten die niet in het ziekenhuis liggen.

Zorgen bij hartpatiënten

Veel hartpatiënten maken zich grote zorgen. Ze horen dat hartpatiënten ernstig ziek kunnen worden door corona. Bij de Hartstichting krijgen we veel vragen hierover. We geven iedereen zo goed mogelijk antwoord. Maar we zien ook dat er nog heel veel informatie ontbreekt.

Vragen van hartpatiënten:

• Zal bij mij een corona-besmetting ook zulke grote gevolgen hebben?
  • Kan ik iets doen om mijn risico te verkleinen?
  • Moet ik mijn huisarts vragen om aanpassing van bepaalde medicijnen?
Raakt corona je in het hart? Ook jij kunt bijdragen aan dit belangrijke onderzoek!

Geef nu

"Als huisartsen hebben we dringend meer kennis nodig over de beste behandeling van hartpatiënten met corona.  We willen beter weten hoe we besmette patiënten in een vroeg stadium kunnen behandelen, om zo ernstige klachten te voorkomen."

Prof. dr. Frans Rutten, huisarts en onderzoeker

Snel meer duidelijkheid nodig

Het onderzoek moet antwoord geven op dringende vragen. Meer inzicht kan ernstige klachten voorkomen en zorgen voor een betere behandeling.

Snel de juiste diagnose

Klachten zoals benauwdheid of pijn op de borst kunnen wijzen op hart- of vaatproblemen, maar komen ook voor bij corona-infectie. Huisartsen willen klachten die horen bij corona snel kunnen onderscheiden van andere ziekten.

Voorkomen van ernstige klachten

Snel inzicht in wie meer risico loopt op ernstige klachten na besmetting is nodig. Huisartsen willen beter weten hoe ze besmette patiënten in een vroeg stadium kunnen behandelen.

• Welke hart- en vaatpatiënten lopen meer risico?
  • Hoe herkennen we op tijd ernstige problemen bij een coronapatiënt?
  • Is aanpassen van bijvoorbeeld medicijnen nodig?

Voorkomen blijvende gevolgen

Ook is meer kennis nodig over de beste behandeling nadat mensen hersteld zijn van een ernstige corona-infectie. Wat zijn de gevolgen voor het hart bij deze mensen? En hoe kunnen we die zoveel mogelijk beperken?

Op tijd ingrijpen met slim apparaatje

Het project bestaat uit meerdere onderdelen. Wetenschappers gaan werken aan verschillende slimme toepassingen, zoals een draagbaar apparaatje om de hartslag en ademhaling te controleren. Ze onderzoeken of het hiermee mogelijk is om bij coronapatiënten snel signalen op te vangen van ernstige complicaties.

Steun dit onderzoek

Voor dit onderzoek en alle nieuwe onderzoeken naar corona en het hart is veel geld nodig: minimaal 1,5 miljoen euro. Corona heeft veel impact voor hartpatiënten. Help jij ook mee aan betere oplossingen voor de problemen van hartpatiënten door corona?

Geef voor hartonderzoek naar corona. Juist nu.

• Beter inschatten wie ernstige klachten krijgt
  • Betere behandeling van hartproblemen bij corona
  • Kans op blijvende hartschade verkleinen

Geef voor onderzoek

Bespreek de mogelijkheden

Overweeg jij een impactvolle bijdrage voor spoedonderzoek naar corona? Bespreek dan wat er mogelijk is met onze relatiemanagers Nicolette van Haasteren of Alie van der Schaaf. Zij geven advies en denken graag met je mee!

Contactgegevens relatiemanagers

Nicolette van Haasteren - relatiemanager