De Hartstichting is één van de initiatiefnemers van een nieuw onderzoek dat gegevens van coronapatiënten in het ziekenhuis verzamelt. Hierdoor moet meer duidelijk worden over wie precies risico loopt en wat de beste behandeling is.

Registratie gegevens

Er bestaat al een wereldwijde registratie. Cardiologen en ziekenhuizen gaan die nu aanvullen met gegevens van coronapatiënten uit Nederlandse ziekenhuizen. Hierdoor krijgen we meer inzicht in de schade die het virus aanricht: bij gezonde mensen en bij mensen die al hartproblemen hebben.

Door de gegevens uit het ziekenhuis te koppelen aan de bestaande registratie in Nederland (NHR), kunnen artsen ook volgen hoe het herstel thuis verloopt. Met deze nieuwe kennis hopen we stappen te zetten voor een betere behandeling. We willen dat elke coronapatiënt in de toekomst verzekerd is van een goede behandeling.

Wat weten we al over hartschade door corona?

Hartschade bij gezonde mensen

Bij een deel van patiënten met corona zien de artsen aan stofjes in het bloed dat er schade is aan het hart. Deze mensen hadden voor die tijd geen hartproblemen.

Gevaarlijke stolsels

Ook heeft onderzoek al laten zien dat corona kan leiden tot gevaarlijke stolsels in de bloedvaten. Met zeer ernstige gevolgen, zoals beroerte en longembolie.

Coronavirus bij hartpatiënten

Hartpatiënten lijken meer risico te lopen op een ernstiger verloop van de ziekte. Het is niet bekend waarom. Problemen die voorkomen zijn hartfalen, ontstoken hartspier en hartritmestoornissen.

De hartproblemen kunnen er ook voor zorgen dat het herstel minder goed gaat. Het virus zorgt voor onder andere koorts en longklachten. Om die te bestrijden moet het hart harder werken. Bij mensen met hartfalen werkt het hart al minder goed. Hierdoor kunnen hun klachten toenemen.

Cardioloog Folkert Asselbergs - initiatiefnemer:

"We moeten snel weten wat corona met hart- en bloedvaten doet"

Veel geld nodig

Voor dit grote internationale onderzoek en nieuwe onderzoeken naar corona en het hart is veel geld nodig, minimaal 1,5 miljoen euro. Dit corona-onderzoek heeft veel impact voor iedereen.

Raakt corona jou ook in het hart?

Help dan mee om hartonderzoek naar corona mogelijk te maken.

Nu doneren

Meer opties om corona-onderzoek te steunen

Overweeg jij een impactvolle bijdrage voor onderzoek naar corona? Bespreek dan wat er mogelijk is met onze relatiemanagers Nicolette van Haasteren of Alie van der Schaaf. Zij geven advies en denken graag met je mee!

Contactgegevens relatiemanagers

Nicolette van Haasteren - relatiemanager