De Hartstichting is één van de initiatiefnemers van een nieuw onderzoek dat gegevens van coronapatiënten in het ziekenhuis verzamelt. Hierdoor moet meer duidelijk worden over wie precies risico loopt en wat de beste behandeling is.

Registratie gegevens

Er bestaat al een wereldwijde registratie. Cardiologen en ziekenhuizen gaan die nu aanvullen met gegevens van coronapatiënten uit Nederlandse ziekenhuizen. Hierdoor krijgen we meer inzicht in de schade die het virus aanricht: bij gezonde mensen en bij mensen die al hartproblemen hebben.

Door de gegevens uit het ziekenhuis te koppelen aan de bestaande registratie in Nederland (NHR), kunnen artsen ook volgen hoe het herstel thuis verloopt. Met deze nieuwe kennis hopen we stappen te zetten voor een betere behandeling. We willen dat elke coronapatiënt in de toekomst verzekerd is van een goede behandeling.

Wat weten we al over hartschade door corona?

Hartschade bij gezonde mensen

Bij een deel van patiënten met corona zien de artsen aan stofjes in het bloed dat er schade is aan het hart. Deze mensen hadden voor die tijd geen hartproblemen.

Gevaarlijke stolsels

Ook heeft onderzoek al laten zien dat corona kan leiden tot gevaarlijke stolsels in de bloedvaten. Met zeer ernstige gevolgen, zoals beroerte en longembolie.

Coronavirus bij hartpatiënten

Hartpatiënten lijken meer risico te lopen op een ernstiger verloop van de ziekte. Het is niet bekend waarom. Problemen die voorkomen zijn hartfalen, ontstoken hartspier en hartritmestoornissen.

De hartproblemen kunnen er ook voor zorgen dat het herstel minder goed gaat. Het virus zorgt voor onder andere koorts en longklachten. Om die te bestrijden moet het hart harder werken. Bij mensen met hartfalen werkt het hart al minder goed. Hierdoor kunnen hun klachten toenemen.

Cardioloog Folkert Asselbergs - initiatiefnemer:

"We moeten snel weten wat corona met hart- en bloedvaten doet"

Eerste resultaten van dit onderzoek

Iets meer dan 1 op de 10 van de coronapatiënten die in het ziekenhuis terechtkomt, krijgt hartproblemen. Dat blijkt uit een publicatie van de eerste resultaten van dit onderzoek in oktober 2020.

> Lees het nieuwsbericht

Waardevol onderzoek

Veel mensen hebben zelf of in hun omgeving te maken gehad met corona. Meer kennis is nodig voor een snelle en effectieve aanpak en het voorkomen van hartschade door dit virus. Ze houden zich bezig met:

• beter inschatten wie ernstige klachten krijgt door corona
  • betere behandeling van hartproblemen bij corona
  • ​het verkleinen van de kans op blijvende schade aan het hart

Vind jij ons onderzoek belangrijk?

Voor wetenschappelijk onderzoek, zoals hartonderzoek naar corona, is veel geld nodig. Help jij ook mee?

Geef voor onderzoek

Meer opties om onderzoek te steunen

Overweeg jij een grote bijdrage voor een onderzoek? Bespreek dan wat er mogelijk is met relatiemanager Alie van der Schaaf. Zij geeft advies en denkt graag met je mee!

Alie van der Schaaf - relatiemanager
a.vanderschaaf@hartstichting.nl