Hartonderzoek naar betere behandeling van corona

Veel coronapatiënten met ernstige klachten hebben een hartprobleem of hoge bloeddruk. Er is dringend meer informatie nodig. Steun ons corona-onderzoek en help een betere behandeling mogelijk te maken.

Wat willen we weten?

Wie loopt het meeste risico?

Onderzoekers willen weten:

• Wie loopt meer risico om ernstig ziek te worden?
  • Wat weten we over coronapatiënten die al hartproblemen hadden?
  • Kan een hoge bloeddruk of diabetes extra gevaren opleveren?
  • Wie loopt risico op ​​ernstige hartproblemen, zoals een hartinfarct of hartstilstand?

Wat is de beste behandeling voor coronapatiënten met hart- en vaatklachten?

Onderzoek is hard nodig om te ontdekken hoe je coronapatiënten met hartklachten het beste behandelt.

• Sommige klachten bij corona lijken op hartklachten, zoals benauwdheid en een drukkend gevoel op de borst. Snel de juiste diagnose en behandeling is belangrijk.
  • Veel coronapatiënten slikken al medicijnen. Verergeren deze medicijnen de klachten of kunnen ze misschien zelfs bescherming bieden?
  • Wetenschappers zoeken naar de beste behandeling en willen blijvende hartschade door het virus voorkomen.

Wat zijn de gevolgen voor patiënten op lange termijn?

Nu is iedereen nog druk bezig om besmetting te voorkomen en levens te redden. Maar het is ook goed alvast stil te staan hoe het coronapatiënten vergaat als ze weer hersteld zijn. Eenmaal thuis blijft goede zorg van groot belang. Onderzoekers willen weten:

• Houden hartpatiënten er lichamelijke en psychische klachten aan over?
  • Hebben ze blijvende schade aan het hart?

Effect corona op gezonde hart

Artsen zagen dat coronapatiënten die voorheen gezond waren problemen kregen met het hart en de bloedvaten. Voorbeelden zijn ontstekingen aan het hart, een hartstilstand, een beroerte, trombose of een longembolie. Er is meer kennis nodig om die problemen te voorkomen en beter te behandelen.

Onderzoek direct van start

In deze hectische tijd zijn we direct gestart met onderzoek om meer gegevens te verzamelen en te werken aan een betere behandeling.

Gegevens verzamelen van coronapatiënten

Dit onderzoek verzamelt gegevens van coronapatiënten die in het ziekenhuis liggen. Hierdoor hopen artsen inzicht te krijgen in hoe ze hartschade kunnen voorkomen en wat de beste behandeling is.

Minder IC-opnames door bloeddrukverlager

Onderzoekers willen weten of de bloeddrukverlager valsartan ervoor zorgt dat er minder vocht in de longen komt bij coronapatiënten. Dit kan leiden tot minder patiënten op de intensive care en aan de beademing.

> Meer over dit onderzoek

Betere behandeling hartpatiënten met corona door huisartsen

In dit onderzoek willen we de behandeling van hartpatiënten met corona verbeteren. Het gaat om patiënten die niet in het ziekenhuis liggen.

Prof. dr. Folkert Asselbergs - cardioloog UMCU

“Covid-19 is een nieuwe ziekte. We moeten snel weten wat corona met ons hart en de bloedvaten doet. Veel coronapatiënten met hart- of vaatproblemen hebben vragen over hun risico en behandeling. Vragen die we niet goed kunnen beantwoorden. Onderzoek is dringend nodig.”

Samen voor een effectieve aanpak

Er is minimaal 1,5 miljoen euro nodig: voor studies die al bezig zijn én voor nieuw onderzoek. Hiermee willen we problemen rond het coronavirus en het hart effectief en snel aanpakken. Samen met artsen, wetenschappers en ziekenhuizen werken we aan oplossingen die snel toe te passen zijn in de praktijk. Precies wat nu nodig is!

Raakt corona je in het hart?

Help dan mee om hartonderzoek naar corona mogelijk te maken.

Ja, ik help mee

Bespreek de mogelijkheden

Overweeg jij een impactvolle bijdrage voor spoedonderzoek naar corona? Bespreek dan wat er mogelijk is met onze relatiemanagers Nicolette van Haasteren of Alie van der Schaaf. Zij geven advies en denken graag met je mee!

Contactgegevens relatiemanagers

Nicolette van Haasteren - relatiemanager