Hartonderzoek naar betere behandeling van corona

Direct na de uitbraak van de coronacrisis zijn we gestart met 3 onderzoeken. Want artsen zagen toen al dat veel ernstig zieke coronapatiënten een hart- of vaatziekte hadden of een hoge bloeddruk.

Meer kennis nodig

We weten nog lang niet genoeg over de gevaren van dit nieuwe virus voor het hart en de bloedvaten. Wel weten we al dat corona kan leiden tot gevaarlijke stolsels in de bloedvaten. Met zeer ernstige gevolgen, zoals beroerte en longembolie.

Er is meer kennis nodig over de risico’s en de beste behandeling. Ook willen we zicht krijgen op de gevolgen om zo coronapatiënten te helpen die kampen met een lang en moeizaam herstel.

Onderzoeken van start

Samen met artsen, wetenschappers en ziekenhuizen in binnen- en buitenland zijn we 3 onderzoeken gestart.

Gegevens verzamelen van coronapatiënten

Samen met ziekenhuizen hebben we een internationale registratie opgezet waarin we allemaal gegevens over coronapatiënten met hart- en vaatklachten verzamelen. Hierdoor kunnen we het verloop van de ziekte volgen. Door deze gegevens te analyseren, krijgen artsen snel duidelijkheid over de beste behandeling.

Minder IC-opnames door bloeddrukverlager

Onderzoekers bestuderen of de bloeddrukverlager valsartan ervoor zorgt dat minder coronapatiënten op de IC terechtkomen. Het vermoeden is dat er door dit medicijn minder vocht in de longen komt. Dit kan het hart ontlasten. De onderzoekers bestuderen dit bij ruim 600 patiënten in Nederlandse ziekenhuizen.

> Meer over dit onderzoek

Betere behandeling hartpatiënten met corona door huisartsen

Samen met huisartsen zijn we een onderzoek gestart. We onderzoeken hoe huisartsen snel de juiste diagnose kunnen stellen. Bijvoorbeeld hoe benauwdheid bij corona beter te onderscheiden is van hartklachten. Ook is veel meer kennis nodig over de gevolgen van corona op lange termijn.

Prof. dr. Folkert Asselbergs - cardioloog UMCU

“Zolang het coronavirus onder ons is, blijft onderzoek hard nodig. We moeten beter weten wat corona met ons hart en de bloedvaten doet. Patiënten en familieleden hebben nog steeds veel vragen die we niet goed kunnen beantwoorden. We willen hen en toekomstige patiënten beter kunnen helpen.”

Meer geld nodig

Ook nu hebben we je steun nog steeds hard nodig. Voor studies die al bezig zijn en nieuwe studies is minimaal 1,5 miljoen euro nodig. Hiermee willen we problemen rond het coronavirus en het hart effectief en snel aanpakken. We werken aan oplossingen die snel toe te passen zijn in de praktijk.

Raakt corona je in het hart?

Help dan mee om hartonderzoek naar corona mogelijk te maken.

Nu doneren

Meer opties om corona-onderzoek te steunen

Overweeg jij een impactvolle bijdrage voor onderzoek naar corona? Bespreek dan wat er mogelijk is met relatiemanager Alie van der Schaaf. Zij geeft advies en denkt graag met je mee!

Alie van der Schaaf - relatiemanager
a.vanderschaaf@hartstichting.nl