Opsporen van gevaarlijke slagaderverkalking in halsslagaders

Kim van der Heiden van het Erasmus MC werkt aan een nieuwe techniek om van buitenaf te kijken of iemand een gevaarlijke vorm van slagaderverkalking in de halsslagaders heeft. Zo is beter in te schatten of een operatie nodig is.

Een herseninfarct is vaak het gevolg van slagaderverkalking (plaques) in de halsslagader. Daar barst een plaque open, waarop zich een bloedstolsel vormt. Het stolsel schiet los en sluit in de hersenen een slagader af. Een herseninfarct beschadigt de hersenen onherstelbaar en kan ernstige gevolgen hebben.

Samenstelling plaque

Chirurgen maken de halsslagader vaak schoon als daar een dikke plaque is ontdekt. “Toch zit het gevaar niet altijd in de dikte van de plaque,  vertelt Kim van der Heiden. “Ook dunne plaques kunnen openscheuren en herseninfarcten veroorzaken. Het gaat juist om de samenstelling van de plaque. Die bepaalt of een plaque gemakkelijk openbarst.”

Kim van der Heiden onderzoekt ook door welke processen plaques groeien en van samenstelling veranderen. Deze kennis is nodig om plaques met medicijnen zo te beïnvloeden, dat ze minder gevaarlijk worden.

Wanneer opereren?

Vooral plaques met een dunne beschermingslaag en met veel vet, scheuren gemakkelijk open. Kim van der Heiden wil een nieuwe techniek ontwikkelen, waarmee artsen van buitenaf zien hoe een plaque is samengesteld. Zo kunnen artsen ‘scheurgevoelige’ plaques onderscheiden van ongevaarlijke plaques. Met zo’n techniek is vooraf beter te bepalen bij wie een operatie nodig is en bij wie niet.

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2014 kende de Hartstichting de Dekkerbeurs Senior Postdoc toe aan Kim van der Heiden. Met deze beurs van bijna € 400.000 kan zij 2 jaar onderzoek doen en een beginnend onderzoeker aanstellen, die na 4 jaar op het onderzoek gaat promoveren.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek naar beroerte

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar beroerte. Mensen met een beroerte moeten zo snel mogelijk de beste behandeling krijgen om hersenschade te voorkomen.

Bekijk welk onderzoek we doen

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met een voorlichter