Reguleren van de cholesterolstofwisseling

Een te hoog cholesterolgehalte kan leiden tot slagaderverkalking, een belangrijke veroorzaker van hart- en vaatziekten. Noam Zelcer doet onderzoek naar 1 eiwit dat ingrijpt bij een te hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Hoop op nieuwe medicijnen

Het onderzoek van Noam Zelcer richt zich op cholesterol en hoe het lichaam ervoor zorgt dat er niet te veel en niet te weinig van is. Een hoog cholesterolgehalte in het bloed gaat gepaard met een groter risico op slagaderverkalking en dus meer kans op hart- en vaatziekten, zoals hart- en herseninfarcten. De hoop van Noam Zelcer is dat zijn inzichten ooit leiden tot nieuwe medicijnen.

Thermostaat voor cholesterol

Zowel te veel als te weinig cholesterol is schadelijk. Cholesterol is namelijk een nuttige bouwstof voor het lichaam. Het lichaam zorgt er daarom voor dat het cholesterolniveau op peil blijft, een soort thermostaat dus.

Noam Zelcer heeft een onderdeel van deze thermostaat ontdekt, een eiwit dat een belangrijke rol speelt bij de aanmaak van cholesterol. Het grijpt in als het cholesterolniveau te hoog dreigt te worden. Het blokkeert dan de productie van cholesterol door eiwitten die cholesterol aanmaken af te breken. Hij gaat onderzoeken hoe dit eiwit dat precies doet. Ook doet hij onderzoek naar genen die de werking van dit eiwit besturen.

Verlagen cholesterol

Dit onderzoek moet het uiteindelijk mogelijk maken om deze eiwitten zo te reguleren, dat ze een te hoog cholesterolgehalte verlagen. Als dat lukt, zouden wetenschappers op de lange termijn een nieuwe behandeling tegen een hoog cholesterol kunnen ontwikkelen.

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2013 kreeg Noam Zelcer de Dekkerbeurs Established Investigator. Dit is de hoogste persoonsgebonden beurs die de Hartstichting kent. De beurs omvat een bedrag van ongeveer € 550.000, waarmee de wetenschapper 5 jaar lang onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Veel onderzoek naar slagaderverkalking

Slagaderverkalking is de oorzaak van veel hart- en vaatziekten. De Hartstichting steekt daarom veel geld in nieuw onderzoek om slagaderverkalking eerder op te sporen en behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn