Onderzoek naar genen die het cholesterolgehalte verlagen

Welke genen regelen hoeveel cholesterol ons bloed bevat? Moleculair bioloog Anke Loregger wil dit met een Dekkerbeurs ontrafelen. Ze hoopt dat dit leidt tot betere medicijnen om het cholesterol te verlagen. “Artsen testen het bloed van hun patiënten vaak op cholesterol.

Cholesterolverlagers

Bij een te hoog cholesterolgehalte kunnen ze cholesterolverlagers voorschrijven tegen hart- en vaatziekten. Toch werken deze medicijnen lang niet afdoende bij iedereen”, vertelt Anke Loregger, moleculair bioloog aan het AMC.

Goed en slecht cholesterol

Zonder cholesterol kunnen we niet leven, maar te veel cholesterol is weer gevaarlijk. Je hebt LDL- en HDL-cholesterol. Vooral te veel LDL-cholesterol is gevaarlijk. Daarom noemen we dit het slechte cholesterol. Dit LDL vervoert cholesterol via het bloed naar de cellen en spieren. Het is zo klein dat het gemakkelijk de wand van bloedvaten kan binnendringen. Dit veroorzaakt slagaderverkalking, dat uiteindelijk tot hart- en herseninfarcten kan leiden. HDL vervoert te veel cholesterol juist uit de bloedvaten naar de lever, die het afbreekt. Daarom heet HDL het goede cholesterol.

Huidige medicijnen niet optimaal

De meeste patiënten krijgen medicijnen die de aanmaak van cholesterol remmen. Helaas verlagen deze statines het LDL niet altijd sterk genoeg. Ook kunnen ze niet altijd voorkomen dat iemand een hartinfarct of zelfs een volgend hartinfarct krijgt. Bovendien kunnen mensen last krijgen van bijwerkingen, zoals maag- en darmklachten, vermoeidheid en spierpijn. “Daarom werken we aan medicijnen, die het cholesterol beter verlagen en hopelijk ook met minder bijwerkingen”, licht Anke Loregger toe.

Loregger: “Door dit stapsgewijs te testen kan ik genen opsporen die ons cholesterolgehalte kunnen verlagen of verhogen. Zo kan ik bepalen welke genen we in de toekomst het beste kunnen versterken of juist afzwakken met nieuwe medicijnen.”

Te veel aanmaken of te weinig opnemen

We krijgen cholesterol binnen via onze voeding, maar het meeste cholesterol maakt onze lever zelf aan. Je kunt te veel cholesterol in het bloed hebben doordat de lever te veel cholesterol aanmaakt. Maar het kan ook zo zijn dat de lever juist te weinig cholesterol opneemt. “Welke genen deze processen besturen weten we nog niet goed”, vult Anke aan. “Maar juist deze kennis hebben we nodig, om het cholesterol in ons bloed op een andere manier te kunnen aanpakken.”

Om deze genen te achterhalen heeft Anke Loregger speciale cellen gekweekt. Bij deze cellen schakelt ze 1 voor 1 verschillende genen uit en meet ze hoeveel cholesterol de cellen dan aanmaken en opnemen. Als een cel veel cholesterol produceert nadat een gen is uitgeschakeld, dan weten we dat dit gen dat normaal juist het cholesterolgehalte verlaagt. En andersom: neemt de cel veel cholesterol op als het gen is uitgezet, dan zal dit gen normaal een hoog cholesterol veroorzaken. Als we weten welke genen een rol bij het cholesterolgehalte ons bloed, dan kan dit leiden tot betere medicijnen.

Prof. dr. John Kastelein, hoogleraar inwendige geneeskunde

“We werken aan nieuwe medicijnen om slagaderverkalking tegen te gaan.”

Lees het verhaal

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. Anke Loregger kreeg in 2016 de Dekkerbeurs Junior Postdoc. Met deze beurs van ruim € 230.000 kan zij 3 jaar onderzoek doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Veel onderzoek naar slagaderverkalking

Slagaderverkalking is de oorzaak van veel hart- en vaatziekten. De Hartstichting steekt daarom veel geld in nieuw onderzoek om slagaderverkalking eerder op te sporen en behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn