Nieuwe vernauwing voorkomen door afremmen van moleculen

Yaël Nossent van het LUMC bestudeert met een Dekkerbeurs of blokkades in de bloedtoevoer te herstellen zijn door bepaalde moleculen te remmen. Uiteindelijk hoopt ze dat haar onderzoek leidt tot nieuwe medicijnen voor hart- en vaatpatiënten.

Nieuwe vernauwing

Veel hart- en vaatziekten worden veroorzaakt door slagaderverkalking. Dit leidt vernauwde bloedvaten. Zo veroorzaakt een afgesloten kransslagader rondom het hart een hartinfarct. Vernauwing kan ook optreden in de beenslagaders. Vaak gaan deze samen met vernauwde vaten elders in het lichaam.

Moleculair bioloog Yaël Nossent legt uit: “Helaas is juist dit natuurlijke herstelvermogen bij mensen met hart- en vaatziekten aangetast. Bij veel hart- en vaatpatiënten keren de problemen na een behandeling weer terug of worden de problemen zelfs erger.” “Behandelde slagaders raken vaak opnieuw vernauwd na een hartinfarct. Veel mensen ontwikkelen zelfs hartfalen. Daarom zoeken wij naar andere manieren om afsluitingen in de bloedtoevoer te verhelpen”.

> Meer over slagaderverkalking

Moleculen remmen

De Leidse onderzoeksgroep is bepaalde moleculen uit het DNA op het spoor. Als we deze moleculen afremmen, groeien er na schade aan het hart meer nieuwe bloedvaten. Remming van deze moleculen heeft meer gunstige effecten: het hart gaat er beter door pompen en slagaderverkalking wordt afgeremd. Yaël Nossent gaat de komende jaren verder ontrafelen hoe deze moleculen werken. Deze kennis is nodig om nieuwe medicijnen te ontwikkelen voor hart- en vaatpatiënten.

Prof. dr. John Kastelein, hoogleraar inwendige geneeskunde

“We werken aan nieuwe medicijnen om slagaderverkalking tegen te gaan.”

Lees het verhaal

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2014 kende de Hartstichting de beurs Senior Postdoc toe aan Yaël Nossent. Met deze beurs van bijna € 400.000 kan zij 2 jaar onderzoek doen en kan zij ook een beginnend onderzoeker aanstellen, die na 4 jaar op het onderzoek gaat promoveren.

> Meer over Dekkerbeurzen

Veel onderzoek naar slagaderverkalking

Slagaderverkalking is de oorzaak van veel hart- en vaatziekten. De Hartstichting steekt daarom veel geld in nieuw onderzoek om slagaderverkalking eerder op te sporen en behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met een voorlichter