Op zoek naar een nieuw medicijn tegen slagaderverkalking

Ilze Bot doet met een Dekkerbeurs van de Hartstichting onderzoek naar slagaderverkalking. Haar doel is nieuwe medicijnen te vinden om hart- en herseninfarcten te voorkomen.

"Dankzij de beurs kan ik veel nieuws ontdekken over slagaderverkalking. Dat is belangrijk, want er zijn dringend nieuwe medicijnen nodig om de gevolgen van slagaderverkalking te verminderen."

Slagaderverkalking kan gevaarlijk zijn

"Bij slagaderverkalking kruipen onder meer vet en lichaamscellen in de wand van bloedvaten. Daardoor ontstaan verdikkingen, ook wel plaques genoemd. Slagaderverkalking is vaak onschuldig, iedereen heeft wel enkele vernauwingen in de bloedvaten. Je kunt er prima oud mee worden."

"Maar de plaques kunnen op een gegeven moment minder stabiel worden. Dan bestaat er een kans op scheuren. Als dat gebeurt, vormen zich bloedpropjes. Dit is een normale reactie van het lichaam om de beschadiging aan de binnenkant van het bloedvat dicht te maken. Maar die propjes kunnen het bloedvat ook helemaal afsluiten of losschieten. Dit kan een hart- of herseninfarct veroorzaken."

> Meer over slagaderverkalking

Mestcellen onderzoeken

"Je denkt bij slagaderverkalking misschien al snel aan vetten, zoals cholesterol. Maar ook cellen die te maken hebben met je afweer spelen een belangrijke rol. Ik verwacht dat de zogenaamde mestcellen, de sleutel zijn naar een nieuw medicijn. Ruim 10 jaar geleden hebben we ontdekt dat deze cellen een rol spelen bij het ontstaan van slagaderverkalking. Dat is opvallend, want eerst werd gedacht dat deze cellen vooral helpen bij de afweer tegen ziektekiemen."

Mestcellen

Ilze richt zich met haar onderzoek op één bepaalde cel van het afweersysteem: de mestcel.

Stukjes slagaderverkalking

"Met dit onderzoek hoop ik een manier te vinden om te voorkomen dat de mestcellen de slagaderverkalking binnendringen. We gaan daarom stukjes slagaderverkalking onderzoeken die zijn weggehaald uit de slagader in de hals van patiënten. In de video vertel ik hier meer over."

Goede én slechte eigenschappen

"Mestcellen hebben goede én minder goede eigenschappen. Je vindt dit soort cellen in je huid en longen. Ze beschermen je tegen bijvoorbeeld bacteriën en virussen. De cellen zitten vol kleine bolletjes, die naar buiten komen als de cel een bepaald signaal krijgt. Dit werkt goed om ziektekiemen te bestrijden."

"Maar het is minder goed als mestcellen terechtkomen in slagaderverkalking en daar hun bolletjes loslaten, want daardoor gaat de slagaderverkalking eerder scheuren. Dan loop je dus meer kans op een bloedpropje dat het bloedvat afsluit: een infarct."

Nieuwe technieken

De afgelopen jaren zijn innovatieve technieken ontwikkeld om cellen en stoffen te meten in deze ernstige slagaderverkalking.

Nieuw geneesmiddel

"We gaan op zoek naar de knoppen waaraan we moeten draaien om de schadelijke werking van mestcellen tegen te gaan. Hopelijk is dit een goede basis zijn voor een nieuw geneesmiddel om infarcten te voorkomen."

Vind je dit onderzoek waardevol?

Met jouw gift kunnen we jonge toponderzoekers zoals Ilze een persoonlijke beurs geven.

Meer weten over Ilze en haar team?

Zo werkt Ilze voor jouw hart

Kijk mee met 3 toponderzoekers