Hoe een vette lever leidt tot hart- en vaatziekten

Met een Dekkerbeurs van de Hartstichting onderzoekt Martijn Brouwers hoe een vette lever leidt tot schade aan de bloedvaten. Hij verwacht dat de aanmaakroute van het levervet daarbij belangrijk is. “Als een patiënt met overgewicht en diabetes type 2 op mijn spreekuur komt, is de kans groot dat hij of zij te veel vet heeft in de lever. Zo’n vette lever veroorzaakt hart- en vaatziekten, maar onduidelijk is hoe dat precies werkt.”

Schade aan bloedvaten

Martijn Brouwers, internist in het Maastricht UMC+, denkt dat het uitmaakt hoe het vetoverschot in de lever ontstaat. Hij verwacht dat vooral een verhoogde aanmaak van vet uit suikers gevaarlijk is. Want bij de productie van vetten uit suikers komen stoffen vrij die de bloedvaten schaden. Dat gebeurt niet bij vetophoping, door bijvoorbeeld verminderde afbraak van vet.

Genen onderzoeken bij ruim 180.000 mensen

Hij onderzoekt of de ene vetroute inderdaad schadelijker is dan de andere. Bij zo’n 180.000 mensen analyseert hij 3 verschillende routes die leiden tot levervet. In hun bloed onderzoekt hij verschillende genvarianten, die elk een andere route van vetaanmaak beïnvloeden. Hij verwacht dat mensen met een genvariant die leidt tot minder vetaanmaak uit suikers, een gezondere lever en minder hartproblemen hebben, dan mensen met een genvariant die de vetafbraak vermindert.

Acht weken op dieet

Ook laat Brouwers 24 mensen met leververvetting 8 weken lang een dieet volgen met weinig suiker (fructose). Hij verwacht dat de bloedvaten na afloop gezonder zijn dan bij de controlegroep die normaal eet. Lees ook de brochure over de risico’s van overgewicht op hart- en vaatziekten.

Nieuw medicijn ontwikkelen

Zijn doel is nieuwe aangrijpingspunten vinden voor medicijnen tegen leververvetting. Brouwers: “Als blijkt dat de vorming van vet uit suikers schadelijk is voor de bloedvaten, kun je een medicijn ontwikkelen die deze schadelijke route remt. Daarmee voorkom je niet alleen schade aan de bloedvaten, maar indirect ook slagaderverkalking en uiteindelijk hart- en herseninfarcten. Het doel is een nieuw medicijn te ontwikkelen dat schade aan de bloedvaten en hiermee ook slagaderverkalking voorkomt.”

Prof. dr. John Kastelein, hoogleraar inwendige geneeskunde

“We werken aan nieuwe medicijnen om slagaderverkalking tegen te gaan.”

Lees het verhaal

Dekkerbeurzen Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2015 kreeg Martijn Brouwers de Dekkerbeurs Junior staflid. Met deze beurs van bijna € 230.000 kan hij 4 jaar onderzoek doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Veel onderzoek naar slagaderverkalking

Slagaderverkalking is de oorzaak van veel hart- en vaatziekten. De Hartstichting steekt daarom veel geld in nieuw onderzoek om slagaderverkalking eerder op te sporen en behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn

Lees meer over onderzoek hart- en vaatziekten

Raakt corona jou in het hart?

Hartonderzoek naar betere behandeling van corona

Hartonderzoek betere behandeling corona