Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Relatie tussen verzadigde zuivelvetten en de kans op hart- en vaatziekten

Haal niet meer dan 10% van wat je eet uit verzadigde vetten. Dat advies krijgen mensen om hun kans op hart- en vaatziekten te verlagen. Wetenschappers twijfelen echter of deze richtlijn voor een gezonde voeding wel klopt. Met een Dekkerbeurs van de Hartstichting hoopt dr. Ivonne Sluijs van UMC Utrecht de relatie tussen het eten van verzadigde vetten uit zuivel en hart- en vaatziekten duidelijk in kaart te brengen.

Geen hoger risico

Mensen die veel verzadigde vetten binnenkrijgen blijken in recente onderzoeken geen hoger risico op hart- en vaatziekten te hebben. Het is nog onduidelijk of dit komt doordat deze onderzoeken minder goed zijn opgezet of dat er andere redenen zijn.

> Meer over vetten

Zuivelvetten mogelijk gunstig

Verzadigde vetten hebben niet allemaal dezelfde samenstelling. Daarnaast komen ze uit voedingsmiddelen die van elkaar verschillen, zoals vlees of melk. Ivonne Sluijs vermoedt dat het risico op hart- en vaatziekten wel eens af zou kunnen hangen van het soort verzadigd vet dat iemand eet of uit welk voedingsmiddel het komt.

“Vooral de vetten uit zuivelproducten - zoals kaas, melk en yoghurt - lijken geen hogere kans op hart- en vaatziekten te geven. Mogelijk zijn ze zelfs gunstig om hart- en vaatziekten te voorkomen”, licht Ivonne toe.

Als Ivonne Sluijs aantoont dat verzadigde vetten uit zuivel geen hart- en vaatziekten veroorzaken, dan moeten de voedingsrichtlijnen onderscheid maken tussen verschillende soorten verzadigd vet en de voedingsmiddelen waaruit ze komen. Dat zou een uitkomst zijn voor velen, want het lukt maar weinig mensen om zich aan de huidige adviezen te houden.

Speciale methode

Maar het staat nog lang niet vast dat verzadigde vetten uit zuivel geen hart- en vaatziekten veroorzaken. Mogelijk hebben mensen die veel zuivel eten minder vaak hart- en vaatziekten omdat zij sowieso gezonder eten en meer bewegen. Ivonne Sluijs gaat daarom met een speciale methode onderzoeken of verzadigde vetten uit zuivel daadwerkelijk geen hart- en vaatziekten veroorzaken. Zij gaat dit doen onder grote groepen mensen.

Ivonne Sluijs: “We vergelijken mensen die door bepaalde erfelijke eigenschappen geen zuivel kunnen verdragen met mensen die dit juist wel kunnen. En we kijken naar de verschillen tussen mensen die van nature lagere concentraties aan zuivelvetten in hun bloed hebben en mensen met juist meer van deze vetten in hun bloed.”

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge onderzoekers de kans om onderzoek te doen naar hart- en vaatziekten. Ivonne Sluijs ontving in 2015 de beurs Junior Postdoc. De beurs omvat bijna € 270.000 waarmee ze 4 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek Hartstichting

Beter eten tijdens zwangerschap voor gezond kinderhart

Gezonde leefstijl tijdens zwangerschap

Meer onderzoek

Een gezonde leefstijl vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen dit volhouden? Nieuw onderzoek moet oplossingen bieden.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)