Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Nieuw onderzoek naar volhouden gezonde leefstijl

De Hartstichting investeert samen met ZonMw € 7,5 miljoen in onderzoek naar het volhouden van een gezonde leefstijl. Het doel is om nieuwe manieren te vinden om gezonde keuzes te maken en gezond gedrag beter vol te houden.

Uitdaging voor onderzoekers

Dagelijks worden we verleid om gezonder te leven. Met gezonde kookboeken, gezondheids-apps of speciale leefstijlcoaches. Ondanks al deze hulpmiddelen houden veel mensen het in de praktijk niet vol om gezond te eten en voldoende te bewegen.

Hoe zorg je er nu voor dat mensen het wél volhouden om gezond(er) te leven? Met een investering van € 7,5 miljoen daagt de Hartstichting onderzoekers uit om 3 toegankelijke en bewezen effectieve manieren te vinden om dit voor elkaar te krijgen.

Gezonde voedselkeuze in de supermarkt

Kun je met aanpassingen in de supermarkt bereiken dat mensen voor gezondere producten kiezen? En leidt dat vervolgens ook tot een lager cholesterolgehalte, een lagere bloeddruk of een gezonder gewicht? Dat gaat dr. ir. Joline Beulens van het VUmc en haar team onderzoeken. Ze wil dit doen door aanpassingen in de supermarkt zoals prijsverlagingen, aanprijzingen en prominente plaatsing van gezonde producten.

De onderzoekers combineren het onderzoek in de supermarkt met een gepersonaliseerde app die bewegen stimuleert. Ze gaan de effecten onderzoeken bij een grote groep mensen met een lage sociaaleconomische status.

In dit onderzoek werken diverse partijen samen: Vumc,Universiteit Utrecht, het Voedingscentrum en supermarktketen Coop.

Gezonde gewoontes jong aanleren

Prof. dr. Karien Stronks van Academisch Medisch Centrum leidt een onderzoek naar nieuwe manieren om jongeren gezond gedrag aan te leren. Het gaat hierbij om voeding, bewegen en zit- en slaapgedrag. De onderzoekers gaan dit onderzoeken bij Amsterdamse jongeren van 10 tot 14 jaar, uit lagere sociaaleconomische groepen. Bij deze groepen komt overgewicht vaker voor.

De onderzoekers brengen veranderingen aan in de omgeving van deze jongeren, die;gezond gedrag moeten stimuleren en ongezond gedrag proberen te ontmoedigen.

Het onderzoek loopt 4 jaar. De onderzoekers meten welke effecten de interventies hebben op het gezondheidsgedrag van de jongeren. En ze kijken naar veranderingen in de risicofactoren voor hart- en vaatziekten, zoals overgewicht, cholesterolgehalte en hoge bloeddruk.

De onderzoekers hopen het programma later uit te breiden naar andere steden. "We weten dat gezond leven het risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Maar hoe houd je het vol met alle verleidingen om je heen?"

Leefstijlcoaching en beloning

Prof. dr. Andrea Evers van de Universiteit Leiden is projectleider van een onderzoek naar gezonde leefstijl bij hart- en vaatpatiënten. Voor hen is dit extra belangrijk, omdat ze daarmee juist de kans kunnen verkleinen nog zieker te worden. Maar toch lukt het hen ook lang niet altijd om gezond te leven.

In dit project willen de onderzoekers weten of je patiënten met beloningen kunt stimuleren gezond(er) te leven. Deelnemers krijgen individuele leefstijlcoaching en verdienen bonuspunten als ze gezonde keuzes maken. Deze bonuspunten zijn in te wisselen voor leuke uitjes, korting bij grote winkelketens en/of korting op de eigen bijdrage van de zorgverzekering.

De onderzoekers hopen hiermee gezond gedrag zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ze streven ernaar dat 2 op 3 deelnemers het volhoudt om gezond te blijven leven. Dat wil zeggen niet te roken, voldoende te bewegen en gezond te eten.

In dit onderzoek werken de Universiteit Leiden, het Leids Universitair Medisch Centrum en het eHealth bedrijf Vital 10 met elkaar samen.

Onderzoek Hartstichting

Erfelijke hartziekten eerder opsporen

De invloed van angst en depressie op hartziekten

Stofwisseling activeren om hart- en vaatziekten te voorkomen

Meer onderzoek

Een gezonde leefstijl vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen dit volhouden? Nieuw onderzoek moet oplossingen bieden.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn