Lagere bloeddruk door gezonde vetten in babymelk

Onderzoekster Lenie van Rossem onderzoekt met een Dekkerbeurs of kinderen die veel visvetzuren via de babymelk binnenkregen een lagere bloeddruk hebben dan kinderen die weinig van deze vetten binnenkregen.

Levenslang een verhoogde bloeddruk

“Wie op jonge leeftijd een hoge bloeddruk heeft, houdt meestal zijn hele leven een verhoogde bloeddruk’, vertelt dr. ir. Lenie van Rossem, onderzoeker van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. “Dus als we de bloeddruk op jonge leeftijd kunnen verlagen, levert dat levenslang gezondheidswinst op.”

“Hoge bloeddruk is, net als bijvoorbeeld een hoog cholesterolgehalte of diabetes, een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Dat betekent niet dat iedereen met een hoge bloeddruk een hart- of herseninfarct krijgt, maar de kans daarop is wel groter dan bij een gezonde bloeddruk.”

Visvetten

Mogelijk kun je de bloeddruk bij kinderen gunstig beïnvloeden via de melkvoeding van baby’s. Van Rossem: “Uit mijn eerdere onderzoek blijkt dat gezonde vetten in de babymelk de bloeddruk mogelijk verlagen.”

Deze gezonde vetten staan bekend als visvetten, omdat ze veel voorkomen in vette vis, zoals makreel, haring en zalm. Van Rossem: “De vetten worden ook wel omega-3-vetzuren genoemd, met afkortingen als EPA en DHA.”

Eerder onderzoek

Naar de rol van deze vetten bij het bestrijden van hart- en vaatziekten wordt veel onderzoek gedaan. 2 jaar geleden bleek uit een grote studie van de Hartstichting onder volwassen hartpatiënten dat het innemen van extra visvetzuren de kans op een 2e hartinfarct niet verlaagt.

Van Rossem richt zich dus op een andere groep: baby’s. “Bij kinderen werken de vetten mogelijk anders, omdat de vaten nog verder worden ontwikkeld”, licht ze toe.

Meting in meerdere landen

In Nederland, Denemarken, Frankrijk en Indonesië zijn grote groepen moeders en kinderen gevolgd. Van Rossem: “Van deze kinderen is de samenstelling bekend van de babymelk die ze hebben gehad, en hoe hoog hun bloeddruk was op diverse leeftijden. Zo kan ik nagaan of er inderdaad een verband is tussen visvetten in babymelk en de bloeddruk.”

De uitkomst leidt mogelijk tot nieuwe voedingsadviezen voor moeders die borstvoeding geven. In Nederland voegen fabrikanten sinds 2006 visvetzuren toe aan de flesvoeding. Van Rossem: “Ik ga kijken of dit verschil zichtbaar is in de bloeddruk van kinderen.”

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge onderzoekers de kans om onderzoek te doen naar hart- en vaatziekten. In 2013 kreeg Van Rossem de Dekkerbeurs ‘junior postdoc’ van de Hartstichting. De beurs omvat bijna € 300.000 waarmee zij 4 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek Hartstichting

Kans op hart- en vaatziekten voorspellen bij vrouwen

De invloed van angst en depressie op hartziekten

Stofwisseling activeren om hart- en vaatziekten te voorkomen

Meer onderzoek

Een gezonde leefstijl vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen dit volhouden? Nieuw onderzoek moet oplossingen bieden.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met een voorlichter