Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Beter eten tijdens zwangerschap voor gezond kinderhart

Als een zwangere vrouw met overgewicht simpele dingen verandert in haar eetgewoonten, verkleint ze mogelijk de kans dat haar kind later hart- en vaatziekten krijgt. Romy Gaillard doet hier onderzoek naar met een Dekkerbeurs van de Hartstichting.

Goede start

"Elk kind verdient een goede start," stelt Romy Gaillard van het Erasmus MC. 'Maar als je moeder overgewicht heeft als ze zwanger van je is, is die start mogelijk niet optimaal. Je hebt dan een verhoogde kans om zelf later ook te zwaar te worden, en een hart- of vaatziekte te krijgen.’

Verdikte hartspier

Die verhoogde kans op overgewicht en hartziekten komt deels door ongezonde leefgewoonten binnen het gezin. Maar Romy denkt dat tijdens de ontwikkeling van het kind in de baarmoeder ook al wat misgaat.

"Bij vrouwen met overgewicht gaat er meer vet en suiker via de placenta, ook wel moederkoek genoemd, naar het ongeboren kind. De baby wordt daardoor groter en zwaarder. Het teveel aan suiker en vet zorgt mogelijk ook voor een verdikte hartspier bij baby’s en kinderen."

Weten hoe het werkt

Gaillard onderzoekt of overgewicht veranderingen veroorzaakt in de ontwikkeling van de placenta en het kinderhart. En of je dat positief kunt beïnvloeden door gezondere voeding tijdens de zwangerschap.

In een grote groep zwangere, Rotterdamse vrouwen kijkt ze onder meer naar de omvang van de placenta, en het aantal bloedvaatjes hierin. Ook maakt ze meerdere 3D-echo's van het hart van het ongeboren kind.
    3 weken na de geboorte maakt ze bovendien een MRI-scan van het babyhart. Ook bij 10 tot 12-jarige kinderen doet ze MRI-metingen aan het hart.

Effect van gezonder eten

Daarnaast onderzoekt Gaillard zo’n 700 vrouwen die zwanger willen worden, of net zijn. De helft van hen krijgt advies om producten te kiezen met gezonde, onverzadigde, vetten en minder suiker. Denk aan gezonde noten in plaats van chips.

Het doel is niet perse dat vrouwen die te zwaar zijn afvallen voor de zwangerschap, legt Gaillard uit. "Het gaat er vooral om dat het aanbod van suikers en vetten voor het kind zo gunstig mogelijk is tijdens de zwangerschap."

Meedoen aan dit onderzoek?

Gaillard zoekt nog vrouwen die willen deelnemen aan haar onderzoek. Woon je in Rotterdam en ben je net zwanger, of wil je zwanger worden? Meld je aan op de website van het onderzoek.

Geweldig als het lukt

Gaillard hoopt dat gezondere voeding tijdens de zwangerschap de kansen van het kind verbetert. En dat haar onderzoek tot nieuwe ideeën leidt om een gezonde ontwikkeling van het hart te stimuleren. "Het zou geweldig zijn, als dat lukt!"

Dekkerbeurs Hartstichting

In 2017 ontving Gaillard de Dekkerbeurs Junior Postdoc. De beurs omvat bijna € 240.000, waarmee ze 3 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek Hartstichting

Erfelijke hartziekten eerder opsporen

Nieuwe tests ontwikkeld in onderzoek naar diabetes type 2

Stofwisseling activeren om hart- en vaatziekten te voorkomen

Meer onderzoek

Een gezonde leefstijl vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen dit volhouden? Nieuw onderzoek moet oplossingen bieden.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn