Gezonde leefstijl tijdens zwangerschap

Voor de geboorte wordt deels al bepaald of iemand later een hart- of vaatziekte krijgt. Het eetpatroon van een zwangere vrouw heeft namelijk invloed op de genen van haar foetus. Professor Tessa Roseboom (AMC) doet onderzoek naar gezonde leefstijl voor en tijdens de zwangerschap. Zij wil weten of dit de gezondheid van het hart en de bloedvaten blijvend verbetert. Van moeder én kind.

Onderzoek kinderen verwekt in de hongerwinter

Tessa Roseboom deed eerder onderzoek naar de kenmerken van kinderen die zijn verwekt in de hongerwinter. Ze ontdekte dat bij hen op volwassen leeftijd vaker hart- en vaatziekten voorkomen.

De kennis uit dit eerdere onderzoek vormt de basis van haar nieuwe onderzoek. Maar dan andersom. Ze wil nu kijken of een gezonde leefstijl van vrouwen tijdens de zwangerschap, zorgt voor minder hart- en vaatziekten bij hun kinderen op latere leeftijd.

Leefstijladvies rondom zwangerschap

Professor Tessa Roseboom en haar team volgen 1.300 vrouwen vóór en tijdens de zwangerschap. De onderzoekers verwachten dat leefstijladviezen bij deze vrouwen succesvol zijn. Rondom de zwangerschap zijn vrouwen namelijk gevoeliger voor leefstijladviezen dan op een ander moment.

De onderzoekers kijken naar factoren die een rol spelen bij het ontstaan van hart- en vaatziekten, zoals bloeddruk, vet- en glucosegehalte van het bloed en de conditie van het hart en de bloedvaten.

Gratis gezonde recepten en beweegtips maandelijks in je mailbox.

Ja, graag!

Onderzoek naar effect aanpassen leefstijl

De onderzoekers willen weten welke maatregelen werkelijk effect hebben op het hart en de bloedvaten van moeder en kind:

• Hoeveel minuten bewegen per dag is effectief?
  • Hoe intensief moet de beweging zijn?
  • Hoeveel groenten en fruit moet een moeder eten om het kind een betere start te geven?

De onderzoekers bekijken ook of leefstijlmaatregelen effect hebben op het erfelijk materiaal van de kinderen en of deze effecten blijvend zijn.

Het onderzoek levert concrete adviezen op voor vrouwen die zwanger willen worden. De onderzoekers maken deze adviezen ook bekend via sociale media, zodat vrouwen ze direct in de praktijk kunnen brengen.

Speciale onderzoeksbus

Vanaf medio mei 2016 rijdt er een speciale bus door Nederland voor een vervolgonderzoek van bijna 600 vrouwen.

Deze vrouwen deden al eerder mee aan dit onderzoek. Zij hadden destijds overgewicht en een kinderwens. De onderzoekers hopen dat de begeleiding van toen effect heeft gehad op hun overgewicht, bloeddruk, cholesterolgehalte en conditie van hart- en bloedvaten. Ook hun kinderen doen mee aan het onderzoek.

De Hartstichting en Opel Nederland een unieke mobiele onderzoekseenheid laten maken: de Hart voor een Goede Start bus. Achterin het voertuig zijn allerlei onderzoeksfaciliteiten: een hometrainer, ECG-apparatuur voor hartfilmpjes en een onderzoekstafel voor lichamelijk onderzoek.

Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen

Er is meer onderzoek nodig naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Meer over dit onderzoek

• Projectleider: Professor Tessa Roseboom (AMC)
  • Start onderzoek: eind 2014
  • Duur onderzoek: 5 jaar
  • De Hartstichting investeert € 2,4 miljoen in dit onderzoek

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op de website van WOMB-project.nl.

De Hartstichting financiert onderzoek op een breed terrein. Ga naar het overzicht en bekijk welk onderzoek we financieren per aandoening.

> Meer over wetenschappelijk onderzoek

Meer onderzoek

Een gezonde leefstijl vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen dit volhouden? Nieuw onderzoek moet oplossingen bieden.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn