Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Extra zorg voor het hart van baby's na moeizame start

Te vroeg geborenen en baby’s met een te laag geboortegewicht hebben later vaker hart- en vaatziekten. Een slechte start vergroot je kans op hart- en vaatziekten. Dr. Bas Heijmans doet hier onderzoek naar en zet zich in voor een goede zorg voor kinderen met een verhoogd risico.

Extra zorg voor hart en vaten

Een baby ziet het levenslicht na een moeizame zwangerschap. Artsen onderzoeken het kind en vinden veranderingen aan het DNA die duiden op een grotere kans op hart- en vaatziekten in het latere leven. Het kind krijgt extra zorg om hart en bloedvaten te beschermen. Zo ziet onderzoeker Bas Heijmans de toekomst voor zich van kinderen met een minder goede start.

Ondervoeding verandert genen

Je DNA staat vast, maar niet hoe de genen in je DNA zijn werk doen. De omstandigheden in de baarmoeder kunnen de werking van je genen blijvend veranderen. Ze kunnen genen uit- of aanzetten, actiever maken of juist dempen.

“Zo weten we uit ons eerdere onderzoek dat plaatsvond rond de Hongerwinter, dat ondervoeding in de baarmoeder de werking van genen van het kindje blijvend verandert”, licht Bas Heijmans, epigeneticus aan het LUMC, toe.

Speciale groep tweelingen

Welke veranderingen beïnvloeden de gezondheid van hart en bloedvaten? Dat gaat Bas Heijmans bij een speciale groep tweelingen onderzoeken die vanuit het hele land naar het LUMC komen.

Het gaat om eeneiige tweelingen die tijdens de zwangerschap één placenta moesten delen. Vaak delen ze de placenta niet gelijk en krijgt één van deze tweelingen veel minder voedingsstoffen dan de ander. Ze zijn genetisch identiek, maar hun leven in de baarmoeder verschilt sterk.

Voortekenen

Bas Heijmans zoekt naar DNA-verschillen tussen tweelingen die voldoende voeding hebben gekregen en zij die dat niet hebben gehad. Bas Heijmans gaat op bijna 1 miljoen plekken metingen verrichten aan het DNA van stamcellen, afkomstig uit de navelstreng.

Hij legt uit: “Als de tweelingen 2 jaar oud zijn maken we scans van hun hart en bloedvaten. Daarop kunnen we al voortekenen zien van een grotere kans op hart- en vaatziekten. Vervolgens willen we weten welke veranderingen van het DNA ongunstig zijn voor hart- en bloedvaten.”

Hart en vaten gezond houden

“Door dit onderzoek kunnen we achterhalen welke jonge kinderen extra zorg nodig hebben om hun hart- en vaten gezond te houden”, licht Bas Heijmans toe. “Ook kunnen we dan onderzoeken hoe we deze ongunstige veranderingen aan het DNA tijdens de zwangerschap kunnen voorkómen. Hier kunnen we uiteindelijk alle baby’s mee helpen die daardoor een slechte start hebben.”

Dekkerbeurs Hartstichting

In 2017 ontving Bas Heijmans de Dekkerbeurs Established Investigator. Deze beurs omvat ruim € 530.000,- waarmee hij 5 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek Hartstichting

Gezonde leefstijl tijdens zwangerschap

Stofwisseling activeren om hart- en vaatziekten te voorkomen

Onderzoek naar risicofactoren en gezonde leefstijl

Meer onderzoek

Een gezonde leefstijl vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen dit volhouden? Nieuw onderzoek moet oplossingen bieden.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn