Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar risicofactoren en gezonde leefstijl

De Hartstichting financiert onderzoek naar gezonde leefstijl en risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Hoe is het risico op een hart- of vaatziekte nog beter te voorspellen? En hoe zorg je ervoor dat mensen een gezonde leefstijl volhouden?

Doorbraken in onderzoek

De eerste aanwijzingen voor risicofactoren voor hart- en vaatziekten kwamen uit een groot Amerikaans onderzoek uit 1948: de Framingham studie. In de jaren 70 kwamen de eerste bewijzen en vanaf die tijd besteedt de Hartstichting in haar voorlichting veel aandacht aan deze risicofactoren.

Betere aanpak van risicofactoren

De betere aanpak van risicofactoren heeft in belangrijke mate bijgedragen aan de afname van hart- en vaatziekten. Denk aan programma's om te stoppen met roken of behandeling van een hoog cholesterol of een hoge bloeddruk.

De Hartstichting is betrokken bij de ontwikkeling van de Richtlijn Cardiovasculair Risicomanagement, met wetenschappelijk onderbouwde adviezen om hart- en vaatziekten te voorkomen. In deze richtlijn is de SCORE-risicotabel opgenomen, waarmee artsen het 10-jaarsrisico op ziekte of sterfte aan hart- en vaatziekte van patiënten in kunnen schatten.

Cholesterolverlagende medicijnen

Rond 1990 kwamen statines op de markt. Dit zijn krachtige cholesterolverlagers, die ook het proces van slagaderverkalking vertragen. De komst van deze medicijnen betekende een grote doorbraak voor mensen met hart- en vaatziekten of een hoog risico hierop.

Onderzoeksresultaten Hartstichting

De Hartstichting steekt al jarenlang geld in onderzoeksprojecten op het gebied van gezonde leefstijl en risicofactoren. Met resultaat. Recente resultaten uit dit onderzoek:

• Rol van darmbacteriën in het ontstaan van hart- en vaatziekten
      Wetenschappers van het UMCG deden onderzoek naar de rol van darmbacteriën in het ontstaan van hart- en vaatziekten. Zij ontdekten een verband tussen deze bacteriën en het lichaamsgewicht en bloedvetten.

• Eerder opsporen hart- en vaatziekten bij diabetes
      In een groot onderzoek ontwikkelden wetenschappers en bedrijven nieuwe meetmethoden om hart- en vaatziekten bij diabetes type 2 in een vroeg stadium vast te stellen.

Dr. Jeanine Roeters van Lennep, cardiovasculair internist

"Meer kennis over de specifieke risico's op hart- en vaatziekten bij vrouwen is hard nodig."

Lees het verhaal

Onderzoek naar risicofactoren

Er zijn zo'n 1,4 miljoen hart- en vaatpatiënten in Nederland. Door te investeren in onderzoek naar risicofactoren en gezonde leefstijl hopen we dat er minder mensen (opnieuw) hart- en vaatziekten krijgen.

Samen met ZonMw steken we geld in onderzoek naar:

• nieuwe manieren om een gezonde leefstijl lang vol te houden
    • leefstijlbegeleiding op maat voor mensen met hart- en vaatziekten

> Meer over onderzoek naar gezonde leefstijl

Onderzoek naar risicofactoren bij vrouwen

Een belangrijk lopend onderzoek is het grote project CREW. Onderzoekers willen beter voorspellen welke vrouwen hart- en vaatziekten krijgen. Ze zoeken naar nieuwe risicofactoren die kenmerkend zijn voor vrouwen. Ook willen ze weten of de bekende risicofactoren (zoals roken en verhoogd cholesterol) net zo belangrijk zijn voor vrouwen als voor mannen. Ze onderzoeken vrouwen met:

• vruchtbaarheidsproblemen
    • zwangerschapscomplicaties (hoog cholesterol of hoge bloeddruk)
    • migraine bij vrouwen
    • veneuze trombose

> Meer over het onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn