Onderzoeksagenda Hartstichting

20 september 2021
Onderzoeksagenda Hartstichting

De Onderzoeksagenda is een lijst met 5 topprioriteiten in ons onderzoek. Lees hoe deze tot stand kwam en welke onderwerpen erop staan.

Wetenschappelijk onderzoek is hard nodig om snel nieuwe oplossingen te vinden om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen. Maar welke onderwerpen zijn daarbij het allerbelangrijkst? In welke thema’s moet de Hartstichting extra aandacht, tijd en geld investeren? We vroegen het aan onder meer patiënten, artsen, wetenschappers en donateurs. Samen bepaalden we de 5 onderwerpen van de Onderzoeksagenda.

Zo zijn de thema’s gekozen in 2014

In 2014 organiseerden we een reeks groepsgesprekken over onderzoek. Het ging om groepsgesprekken met in totaal meer dan 150 personen, waaronder wetenschappers, zorgverleners, patiënten en hun naasten, vrijwilligers en donateurs.

Op basis van deze gesprekken is een lijst gemaakt van zeventien onderzoeksthema’s. Daarna konden mensen via een online vragenlijst aangeven welke van deze onderwerpen ze het belangrijkst vonden. Bijna 12.500 mensen brachten hun stem uit.

Nog steeds actueel

In 2020 en 2021 hebben we gekeken of deze lijst nog actueel is. Dit deden we opnieuw samen met patiënten, artsen en wetenschappers. We hebben op een rij gezet wat we de afgelopen jaren hebben gedaan en bereikt, en wat er de komende jaren nodig is.

De conclusie is dat de 5 thema’s nog onveranderd belangrijk zijn. De komende jaren blijven we hier dan ook vol op inzetten. Waar nodig hebben we de doelstellingen nog wat aangescherpt. We zijn nu nieuwe plannen aan het maken om de doelen zo snel mogelijk te bereiken.

Meer nodig dan onderzoek

Soms is er iets anders nodig dan alleen wetenschappelijk onderzoek om onze doelen te bereiken. Voor sommige doelstellingen is het bijvoorbeeld nodig om een grote database op te zetten, met (anonieme) gegevens van bepaalde hartpatiënten. En voor andere doelen is het juist belangrijk dat artsen, wetenschappers of het brede publiek beter worden geïnformeerd. Daarom zijn dit soort projecten ook onderdeel van onze plannen voor de komende jaren.

Deelnemers nodig voor onderzoek

Wetenschappers benaderen de Hartstichting regelmatig in hun zoektocht naar geschikte deelnemers voor hun onderzoek. Bekijk voor welke onderzoeken proefpersonen nodig zijn en laat het weten als je interesse hebt.

> Meedoen aan onderzoek

Vind jij ons onderzoek waardevol?

Geef voor onderzoek