Onderzoeksagenda Hartstichting

De onderzoeksagenda is een lijst met onderwerpen die extra aandacht krijgen bij de Hartstichting. De onderwerpen zijn vastgesteld op basis van ideeën vanuit de samenleving. We besteden de komende jaren veel tijd, aandacht en geld in onderzoek rondom de 5 thema's op de onderzoeksagenda.

Thema's onderzoeksagenda

Op de onderzoeksagenda staan 5 onderwerpen centraal:

1. onderzoek naar het eerder herkennen van hart- en vaatziekten
2. onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen
3. onderzoek naar betere behandeling van hartfalen en onderzoek naar hartritmestoornissen
4. onderzoek naar acute behandeling van beroertes
5. onderzoek naar nieuwe manieren om een gezonde leefstijl lang vol te houden

De Hartstichting heeft al een bijdrage geleverd aan eerder wetenschappelijk onderzoek rondom deze thema’s. Nieuw is dat we nu dieper ingaan op details en extra aandacht besteden aan deze 5 belangrijke thema’s.

Prof. dr. Arno Hoes, hoogleraar Klinische Epidemiologie en Huisartsgeneeskunde

“Achteraf blijkt vaak dat mensen al langer klachten hadden.”

Lees het verhaal

De samenleving bepaalt mee

De Hartstichting vindt het heel belangrijk dat ze geld en aandacht stopt in thema's die de samenleving belangrijk vindt. In 2014 besloten we heel Nederland te betrekken bij het opstellen van de onderzoeksagenda. Eerst organiseerden we een reeks groepsgesprekken over onderzoek. Daarna konden mensen via een online vragenlijst aangeven in welke onderwerpen de Hartstichting de komende jaren extra aandacht moet besteden. We kregen veel positieve reacties op onze nieuwe aanpak.

Frank (54): "Fijn dat ik als patiënt en trouwe donateur op deze manier mag aangeven welk onderzoek mij het meest aanspreekt.”

Meer over de aanpak

Mensen die meededen kregen de keuze uit 17 onderzoeksthema’s. Deze thema's waren eerder vastgesteld op basis van groepsgesprekken met meer dan 150 personen, waaronder wetenschappers, zorgverleners, patiënten en hun naasten, vrijwilligers, donateurs of algemeen publiek. In het online onderzoek brachten bijna 12.500 mensen hun stem uit. Hierin waren alle bovengenoemde doelgroepen vertegenwoordigd.

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen. Bekijk welk onderzoek er loopt.

Ga naar het overzicht

Financiering voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de financieringsmogelijkheden.

> Naar de financieringsvormen

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie