Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Hester den Ruijter krijgt subsidie van de Hartstichting om mannen en vrouwen met een beginnende verstijving van de hartspier eerder op te sporen en te behandelen.

Hartfalen door een stijve hartspier

“Hartfalen door een stijve hartspier is een zeer ernstige ziekte,” vertelt Hester den Ruijter van het UMC Utrecht. “Mensen kunnen niet of nauwelijks meer traplopen en fietsen, en zijn heel snel achter adem en benauwd.”

"Door de stijve hartspier kan het hart per hartslag minder bloed het lichaam inpompen. Deze vorm van hartfalen komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, en er zijn geen goede medicijnen tegen. Het is dus heel belangrijk om te voorkomen dat de hartspier zo stijf wordt."

Voorstadium van hartfalen

Den Ruijter en haar collega’s willen beter kunnen achterhalen welke mensen grote kans lopen op een stijve hartspier. Ze verwachten dat dit vaak mensen zijn met een voorstadium van hartfalen. Deze mensen hebben nog geen gezondheidsklachten, maar de linkerhartkamer kan zich al wel minder goed ontspannen.

Echo’s en ziekenhuisopnames analyseren

De onderzoekers gaan al het wetenschappelijke onderzoek op dit gebied grondig analyseren. Hoe vaak komt het voorstadium van een stijve hartspier voor bij mannen en bij vrouwen? En wat zijn kenmerken van de mensen die later echt hartfalen ontwikkelen?

Ook analyseren ze de gegevens van patiënten die door hun huisarts zijn verwezen naar een cardiologiecentrum. Den Ruijter: “We onderzoeken welke patiëntgegevens samenhangen met ernstige hartklachten en complicaties. We analyseren daarvoor de echobeelden van het hart, en we houden bij wie in het ziekenhuis wordt opgenomen voor hartziekten, en wie komt te overlijden.”

Hartfalen voorkomen

Het doel is dat artsen beter weten op welke factoren ze moeten letten bij mannen en vrouwen, om een hoog risico op hartfalen door een stijf hart te herkennen. Den Ruijter: “Bij die mensen moet je alles doen om de kans op hartklachten zo klein mogelijk te houden. Dus bijvoorbeeld een hoge bloeddruk en diabetes optimaal behandelen.”

Het onderzoek zal ook nieuwe ideeën opleveren voor verder onderzoek naar het voorkómen van hartfalen door een stijve hartspier.

Kennisachterstand inhalen

De Hartstichting en overheidsorganisatie ZonMw investeren samen bijna € 100.000,- in dit onderzoek. Dit is een van de projecten waarmee de Hartstichting zorgt dat de kennisachterstand over hart- en vaatziekten bij vrouwen wordt ingehaald.

Steun onderzoek naar hartziekten bij vrouwen

Er is meer onderzoek nodig om hartziekten bij vrouwen eerder te herkennen én te behandelen. Elke bijdrage, groot of klein, is waardevol.

Meer onderzoek naar vrouwen

Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak anders dan bij mannen. Daarom worden hartziekten vaak niet op tijd herkend. Hierdoor overlijden nog te veel vrouwen onverwachts. Dat moet veranderen. Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen krijgt daarom topprioriteit.

Bekijk alle onderzoeken

Meer lezen

Meedoen aan onderzoek

Onderzoek naar vrouwen en hart- en vaatziekten