Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Cardioloog Vanessa van Empel doet onderzoek naar hartfalen door een stijve hartspier. Dat is een ernstige ziekte, die vaker voorkomt bij vrouwen dan bij mannen.

Vanessa leidt het onderzoek samen met cardioloog Rudolf de Boer. Zij vertelt: "Dankzij alle donateurs kunnen we de allerkleinste bloedvaatjes in het hart onderzoeken. We verwachten dat we daar aanknopingspunten vinden om de ziekte eerder op te sporen en af te remmen."

Patiënten beter helpen

"Ik zie hoeveel impact deze vorm van hartfalen heeft op het leven van patiënten. Door een dikke, stijve hartspier pompt het hart per hartslag minder bloed het lichaam in. Hierdoor zijn patiënten extreem snel moe en kortademig. Een boodschap doen is al een grote inspanning, en sommige patiënten kunnen zich ook thuis niet meer zelfstandig redden."

"Ik hoop dat ik in de toekomst deze patiënten beter kan helpen dan nu. De klachten zijn soms wel wat te verminderen. Maar ik zou deze patiënten zo graag écht genezen, alleen kan dat nu nog niet."

Nieuwe test ontwikkelen

De onderzoekers uit het team van Van Empel werken aan een nieuwe test. Die test moet hartfalen door een stijve hartspier eerder opsporen.

Testen in je onderarm

Wat gaat het onderzoeksteam de komende jaren doen?

Van Empel: "We doen onder meer een test naar bloedvaatjes in de onderarm. Dat klinkt misschien raar, maar dat is het niet. Bij een stijve hartspier gaat er niet alleen iets fout in de hartspier zelf. We denken dat ook de bloedvaten hierbij een belangrijke rol spelen. En dan vooral in de allerkleinste vertakkingen daarvan."

"Die kleine bloedvaatjes zitten niet alleen in je hart, maar ook in de rest van je lichaam. En daar zijn ze een stuk makkelijker te meten. Het onderzoeksteam gaat daarom onderzoeken of een test van de bloedvaatjes in je onderarm ook iets zegt over de bloedvaatjes in je hart."

Signaalstofjes in het bloed

Het onderzoeksteam kijkt ook naar signaalstofjes. De onderzoekers willen stofjes vinden in het bloed waaraan ze kunnen aflezen of er iets mis is in de kleine bloedvaatjes.

Van Empel: "We hebben van duizenden mensen allerlei gegevens en signaalstofjes gemeten en opgeslagen. Nu kijken we of die iets zeggen over de kans die iemand heeft om deze vorm van hartfalen te krijgen. We  onderzoeken ook de verschillen tussen mannen en vrouwen. Want we begrijpen nog steeds niet goed waarom de ziekte vaker voorkomt bij vrouwen."

> Meer over signaalstofjes

Vanessa van Empel:

"We zijn hartstikke blij dat de Hartstichting ons onderzoek wil steunen. Eerder opsporen en behandelen van deze ziekte kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat patiënten minder snel last krijgen van ernstige klachten. Zo kunnen ze langer zelfstandig leven. Voor hen betekent dat echt een wereld van verschil!"

Steun onderzoek naar hartziekten bij vrouwen

Er is meer onderzoek nodig om hartziekten bij vrouwen eerder te herkennen én te behandelen. Elke bijdrage, groot of klein, is waardevol.

Lees meer over onderzoek naar het vrouwenhart

Beter inzicht in hartfalen bij zwangere vrouwen

Hackaton naar beter opsporen hartproblemen succesvol

Nieuw onderzoek naar het vrouwenhart