Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Dr. Yolande Appelman en dr. Ed Eringa onderzoeken nieuwe technieken om problemen in de kleine vaatjes van het hart op te sporen. Vrouwen hebben vaker problemen in deze vaatjes dan mannen.

Yolanda en Ed vertellen: "Wij gaan werken aan een nieuwe techniek die problemen in de kleinste bloedvaten van het hart opspoort. Met ons onderzoek willen wij ervoor zorgen dat minder vrouwen onverwacht een hartinfarct krijgen.

Stel je voor....

Je komt met pijn op de borst in het ziekenhuis terecht. Tijdens de hartkatheterisatie is er geen vernauwing in de kransslagaders te zien, die je klachten kunnen verklaren. Je wordt zonder diagnose naar huis gestuurd, maar je vertrouwt het niet. Een aantal maanden later krijg je een hartinfarct. Dit gebeurt helaas maar al te vaak, vooral bij vrouwen. Wij willen daar een einde aan maken met ons onderzoek.

Problemen in de kleinste bloedvaatjes

Als er geen ernstige vernauwingen zijn in de kransslagaders, kan de oorzaak van de hartklachten liggen bij de kleinste bloedvaten die het hartweefsel van zuurstof voorzien. Er is alleen nog geen goede techniek om deze vaatjes in beeld te brengen. Dus kunnen artsen niet goed vaststellen dat er iets mis is met deze vaatjes. Deze patiënten moeten ze nu zonder diagnose naar huis sturen, wetend dat ze kans lopen alsnog een hartinfarct te krijgen.

> Meer over problemen in de kleine vaatjes

Vaatjes niet goed gevuld met bloed

Bij deze patiënten zijn de kleinste bloedvaatjes waarschijnlijk niet goed gevuld met bloed. Wij willen een nieuwe techniek ontwikkelen om dat te meten.

Echo vergelijken met nieuwe scan

Daarvoor willen we bij deze patiënten een echo van het hart maken, waarbij we vaatverwijders en contrastvloeistof toedienen. Zo kunnen we goed zien hoe het bloed de bloedvaatjes vult.
    Vervolgens kijken we of deze metingen overeenkomen met speciale MRI-scans van het hart. Met deze nieuwe scans zouden we dan snel en zonder belasting voor de patiënt in beeld kunnen brengen hoeveel bloed zich in de kleinste vaatjes bevindt.

Behandeling testen

Met de nieuwe techniek willen we ook onderzoeken welke behandelingen de allerkleinste bloedvaatjes beter laten werken. Bij mensen waarbij de bloedvaatjes te veel samentrekken, kunnen we kijken of medicijnen die de vaatjes verwijden dit verhelpen. En bij mensen die te weinig haarvaatjes hebben, kunnen we medicijnen toedienen die nieuwe bloedvaatjes laten groeien.

Steun onderzoek naar hartziekten bij vrouwen

Er is meer onderzoek nodig om hartziekten bij vrouwen eerder te herkennen én te behandelen. Elke bijdrage, groot of klein, is waardevol.

Meer onderzoek naar vrouwen

Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak anders dan bij mannen. Daarom worden hartziekten vaak niet op tijd herkend. Hierdoor overlijden nog te veel vrouwen onverwachts. Dat moet veranderen. Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen krijgt daarom topprioriteit.

Bekijk alle onderzoeken

Meer lezen

Meedoen aan onderzoek

Onderzoek naar vrouwen en hart- en vaatziekten

Vrouwen en hart- en vaatziekten

Vragen over hartklachten bij vrouwen?

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn indien het groene balkje aan de zijkant zichtbaar is