Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Welke vrouwen krijgen vroeg hart- en vaatziekten door vaatschade tijdens de zwangerschap? Dat wil Chahinda Ghossein met haar onderzoek voorspellen.

Chahinda: "Met mijn onderzoek wil ik mogelijk maken dat we in de toekomst de placenta kunnen gebruiken als een soort risicotest voor hart- en vaatziekten. Zo kunnen we hart- en vaatziekten bij jonge vrouwen tijdig tegengaan."

Wie loopt gevaar op latere hartklachten?

Bij bijna 1 op de 10 van de vrouwen treedt er in de zwangerschap schade aan de bloedvaten op. Dit speelt vooral bij vrouwen die ernstige hoge bloeddruk in de zwangerschap hebben gehad, ook wel eens zwangerschapsvergiftiging genoemd. De medische termen zijn pre-eclampsie en HELLP-syndroom.

Vrouwen met deze problemen krijgen veel vaker hart- en vaatziekten dan andere vrouwen. En gemiddeld genomen zelfs 15 jaar eerder. Maar welke vrouwen lopen precies gevaar? Dat wil ik graag uitzoeken. Deze vrouwen móeten we eerder kunnen helpen.

In de toekomst....

Een vrouw is bevallen van haar baby. De placenta gaat voor onderzoek naar de patholoog. Die ontdekt vetophopingen in de bloedvaten. Haar behandelend arts informeert de vrouw dat ze de kans loopt veel eerder hartklachten te krijgen dan andere vrouwen.

Onderzoek naar de placenta

Wij willen het risico op hart- en vaatziekten gaan aflezen aan de placenta. In sommige bloedvaten van de placenta ontstaan namelijk vetophopingen. Dit zijn meestal voortekenen van slagaderverkalking, een belangrijke veroorzaker van hart- en vaatziekten, zoals hart- en herseninfarcten.

Bij sommige vrouwen kunnen we zelfs met het blote oog zien dat de placenta niet gezond is. Zo zijn er soms zelfs infarcten in de placenta te zien. We denken dat andere bloedvaten in het lichaam bij deze vrouwen dan ook ziek kunnen zijn.

2 groepen vrouwen onderzoeken

In mijn onderzoek ga ik 2 groepen jonge vrouwen onderzoeken:

• 30 vrouwen die zwangerschapsvergiftiging hebben gehad
    • 30 vrouwen die een probleemloze zwangerschap doormaakten

Nadat de vrouwen zijn bevallen zoeken we naar voortekenen van slagaderverkalking in de bloedvaten van de placenta. Vervolgens bestuderen we of er schade te vinden is in andere bloedvaten, zoals in de kransslagaders bij het hart.

Op tijd opsporen

Als er een verband blijkt tussen beginnende slagaderverkalking in de placenta en zieke bloedvaten in de rest van het lichaam, dan kunnen we vrouwen met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten snel en simpel opsporen: met één blik door de microscoop. Zij kunnen dan leefstijladvies en medicijnen krijgen om hart- en vaatziekten te voorkomen.

Interesse in het onderzoek van Chahinda?

In 2019 heeft Chahinda weer placenta's nodig voor haar onderzoek. Verwacht jij te bevallen vanaf 1 maart 2019 en wil je meedoen aan dit onderzoek? Bekijk alle voorwaarden en vul het formulier in met je gegevens. Chahinda laat je dan weten of je mee kunt doen.

Ja, ik heb interesse

Meer onderzoek naar vrouwen

Signalen dat er iets mis is met het hart zijn bij vrouwen vaak anders dan bij mannen. Daarom worden hartziekten vaak niet op tijd herkend. Hierdoor overlijden nog te veel vrouwen onverwachts. Dat moet veranderen. Onderzoek naar hart- en vaatziekten bij vrouwen krijgt daarom topprioriteit.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)