Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Vrouwen hebben regelmatig het gevoel dat hun hartklachten samenhangen met schommelingen in de hormonen. Internist Jeanine Roeters van Lennep van het Erasmus MC onderzoekt of dit zo is en wat het exacte verband is. Zij zoekt nog vrouwen die mee willen doen aan het onderzoek.

Jeanine vertelt: "Vrouwelijke hormonen hebben effect op de wand van bloedvaten. Het is dus heel waarschijnlijk dat ze ook invloed hebben op het moment waarop je hartklachten krijgt. Dit zagen we ook in ons vooronderzoek. Vrouwen gaven aan dat ze bijvoorbeeld vaker hartkloppingen of pijn op de borst hebben tijdens de maandelijkse cyclus."

Weinig onderzoek naar invloed hormonen

"Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog maar zo weinig onderzoek is gedaan naar de invloed van de menstruatiecyclus op hartklachten, zoals pijn op de borst en hartkloppingen. Van veel andere ziekten, zoals migraine en astma, is al lang duidelijk dat ze samenhangen met de menstruatie. Veel artsen vonden het tot nu toe nog niet nodig om hier serieus onderzoek naar te doen. Gelukkig brengt ons onderzoek, de Cycle Study, hier verandering in.”

500 vrouwen nodig

Jeanine wil onderzoek doen bij 500 vrouwen. Voor dit onderzoek heeft zij vrouwen nodig die:

• een regelmatige cyclus hebben
    • bij de huisarts of cardioloog zijn geweest met hartkloppingen of pijn op de borst
    • die bereid zijn om minstens 2 maanden een dagboek bij te houden via een app: wanneer zijn ze ongesteld en wanneer hebben ze last van hartklachten

Met een groep van 500 kunnen we onderzoeken of er een verband is tussen hartklachten en de menstruele cyclus.

Meedoen aan dit onderzoek?

Aanmelden kan als:

• je een regelmatige menstruatiecyclus hebt én
    • af en toe last hebt van hartklachten, zoals hartkloppingen of pijn op de borst

Meer info en aanmelden

Betere behandeling

"Met de resultaten uit het onderzoek hopen we de zorg voor vrouwen te verbeteren. Want als er een duidelijk verband is tussen de maandelijkse cyclus en hartklachten, kunnen artsen hier direct alert op zijn en rekening houden bij het stellen van de diagnose. En misschien hoeven vrouwen alleen bepaalde medicijnen te slikken op de dagen dat de hartklachten het hevigst zijn."

Vervolgstudie

“Bij 40 van deze vrouwen doen we vervolgonderzoek. Als in het eerste deel van het onderzoek blijkt dat er mogelijk een relatie is tussen jouw hartklachten en maandelijkse hormoonschommelingen, word je mogelijk gevraagd voor dit vervolgonderzoek.”

“Dan krijg je op 3 verschillende momenten van de menstruatiecyclus bepaalde onderzoeken, zoals een fietsproef of een holteronderzoek om het hartritme te monitoren. Zo proberen we te achterhalen of er werkelijk een verband is.”

Jeanine Roeters - Van Lennep

"Als er een verband is tussen de maandelijkse cyclus en hartklachten, hoeven vrouwen in de toekomst misschien alleen op bepaalde dagen medicijnen te slikken."

Meer over onderzoek naar het vrouwenhart

Nieuw onderzoek naar het vrouwenhart

Zorg voor het vrouwenhart moet beter

Dr. Jeanine Roeters van Lennep

Dr. Jeanine Roeters van Lennep: “Meer kennis over de specifieke risico's op hart- en vaatziekten bij vrouwen is hard nodig”

Stel je vraag aan de Infolijn

Steun onderzoek naar hartziekten bij vrouwen

Er is meer onderzoek nodig om hartziekten bij vrouwen eerder te herkennen én te behandelen. Elke bijdrage, groot of klein, is waardevol.