De Amsterdamse wetenschappers doen onderzoek met steun van de Hartstichting. Ze onderzochten het medicijn GGA. Dit is in andere landen op de markt tegen maagzweren. Het blijkt nu ook te werken in de hartspier.

Boezemfibrilleren beter behandelen

Boezemfibrilleren is een hartritmestoornis met een onregelmatige en vaak zeer snelle hartslag. De ritmestoornis kan leiden tot herseninfarcten en hartfalen. Zo'n 20 tot 25% van de herseninfarcten is het gevolg van boezemfibrilleren. Ondanks behandelingen keert de ritmestoornis vaak terug. Wetenschappers zoeken daarom naar betere behandelingen tegen boezemfibrilleren.

Meer helper-eiwitten

In het onderzoek kregen patiënten die een bypassoperatie moesten ondergaan vooraf dit medicijn. Bij de operatie namen de chirurgen wat weefsel weg van de hartoortjes. Dit zijn aanhangsels die aan de boezems vastzitten. De hartoortjes van de patiënten die het medicijn kregen hadden meer helper-eiwitten dan de hartoortjes van de groep die het medicijn niet kreeg. Helper-eiwitten helpen de eiwitten die een hartspiercel laten samentrekken. Zo voorkomen ze dat hartspiercellen achteruit gaan.

We hebben voor het eerst aangetoond dat dit medicijn het aantal helper-eiwitten in menselijke hartspiercellen verhoogt. Uit eerder onderzoek hadden we al aanwijzingen dat dit medicijn helper-eiwitten in hartspiercellen stimuleert en beschermt tegen boezemfibrilleren.
— Onderzoeksleidster professor dr. Bianca Brundel

Ook bij hartfalen werkzaam

Het medicijn werkt mogelijk ook bij hartfalen. Dit is een aandoening waarbij de functie van het hart achteruitgaat.

Vervolgonderzoek nodig

De Hartstichting zoekt samen met de wetenschappers naar mogelijkheden voor vervolgonderzoek. Ze gaan verder onderzoeken of het middel gebruikt kan worden om boezemfibrilleren te voorkomen.

Breed toepasbaar

In Nederland zijn er zo'n:

• 344.000 patiënten met boezemfibrilleren
  • ​240.000 patiënten met hartfalen

Deze nieuwe behandeling kan dus toepasbaar zijn voor grote groepen patiënten.