Hartstichting.nl wordt geladen

Verbinding hart en hersenen

Hart- en vaatziekten komen steeds vaker voor, net als dementie. Toch zijn de behandelingen nu vaak gescheiden. Mensen met hartklachten komen terecht bij een cardioloog, en mensen met geheugenklachten bij een neuroloog.

Dat moet meer samenkomen, want hart en hersenen zijn sterk verbonden met elkaar. Als er vernauwingen zijn in bloedvaten, of als het hart minder goed pompt (hartfalen), gaat er minder bloed naar de hersenen. De hersenen krijgen daardoor minder zuurstof en voedingsstoffen.

Geheugenproblemen bij hartpatiënten

Het team wetenschappers heeft al ontdekt dat 1 op de 4 mensen met hartfalen of een vernauwing in hun halsslagader moeite heeft met hersentaken, zoals geheugentesten. Maar het is nog niet goed te voorspellen welke hartpatiënt geheugenproblemen krijgt. De wetenschappers willen daarom heel precies weten hoe hart- en hersenaandoeningen samenhangen.

Problemen eerder opsporen

Ook willen de onderzoekers beginnende problemen in de hersenen van hartpatiënten zo snel mogelijk opsporen, om zo op tijd geschikte behandelingen in te zetten. Ze gebruiken daarvoor nieuwe MRI-technieken, die nieuwe details van de hersenen in beeld brengen.

Hart-brein-poli in 2021

Het doel is dat patiënten zo snel mogelijk profiteren van de nieuwe kennis uit dit onderzoek. Het team gaat daarom speciale hart-brein-klinieken inrichten. Daar kunnen hartpatiënten terecht voor een uitgebreide controle van de hersenen. Naar verwachting wordt de eerste hart-brein-kliniek geopend in maart 2021.

Meer over het onderzoek

• Looptijd onderzoek: 2019 – 2025
  • Onderzoeksleiders:
    • prof. dr. Mat Daemen (Amsterdam UMC)
    • prof. dr. Geert Jan Biessels (UMC Utrecht)
Onderzoekers Mat Daemen en Geert Jan Biessels onderzoek de relatie tussen het brein en je hart

Vind je dit onderzoek waardevol?

Met jouw gift help je mee aan oplossingen om hartproblemen eerder op te sporen en patiënten beter te behandelen.