Welke antistollende medicijnen geven de beste bescherming tegen een volgend herseninfarct en zorgen tegelijkertijd voor een kleine kans op bloedingen? Jacoba Greving wil een risicotabel ontwikkelen waarmee een arts dat per individuele patiënt kan bepalen.

Antistolling

Mensen die een herseninfarct hebben doorgemaakt krijgen vaak antistolling voorgeschreven om een volgend infarct te voorkomen. Antistolling zorgt ervoor dat er minder of geen stolsels in het bloed ontstaan. Bloedstolsel kunnen namelijk een klein bloedvat afsluiten en een infarct veroorzaken. Antistolling kan echter ook vervelende bijwerkingen hebben: bloedingen.

Levensbedreigende bloedingen

Bepaalde bloedingen – zoals hersenbloedingen – kunnen levensbedreigend zijn. Het is dus van levensbelang dat een arts zijn patiënten goed in kan stellen op de juiste medicatie. Het gaat om de beste balans tussen bescherming tegen een volgend herseninfarct en een kleine kans op bloedingen.

Er zijn verschillende medicijnen die de vorming van bloedstolsels tegengaan. Op dit moment is niet goed te voorspellen welke medicijnen voor welke persoon het minste risico op bloedingen geven. Jacoba Greving wil daar met haar onderzoek verandering in brengen.

Vaststellen met risicotabel

In haar onderzoek vervolgt Jacoba Greving 70.000 patiënten die antistolling gebruiken vanwege een doorgemaakt herseninfarct. Daarbij analyseert ze gegevens over medicatie maar ook kenmerken van de patiënt, zoals geslacht, leeftijd, bloeddruk, cholesterol- en suikergehalte van het bloed.

Ze hoopt in kaart te brengen welke medicijnen of welke combinatie van medicijnen bij welk type patiënt de beste bescherming tegen herseninfarcten én het minste risico op bloedingen geven. Haar onderzoek moet een risicotabel opleveren, waarmee artsen kunnen bepalen wat de juiste antistollende medicatie voor een individuele patiënt is.

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2013 kende de Hartstichting de beurs Senior Postdoc toe aan Jacoba Greving. Met deze beurs van ongeveer € 350.000 kan zij 2 jaar onderzoek doen en kan zij ook een beginnend onderzoeker aanstellen, die na 4 jaar op het onderzoek gaat promoveren.

> Meer over Dekkerbeurzen

Meer over beroerte

Lopend onderzoek naar beroertes

Prof. dr. Karin Klijn