Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Meedoen aan onderzoek

Wetenschappers benaderen regelmatig de Hartstichting in hun zoektocht naar geschikte deelnemers voor hun onderzoek. Bekijk voor welke onderzoeken deelnemers nodig zijn en laat weten als je interesse hebt!

Gezonde vrijwilligers gezocht voor hartonderzoek

Bij 40% van de mensen met pijn op de borst wordt er geen afwijking aan de kransslagaders gevonden. Na screening worden zij vaak ten onrechte gerustgesteld. Pien Spoor van het VUmc doet onderzoek naar de oorzaak van deze onbegrepen hartklachten. Zij vermoedt dat pijn op de borst wordt veroorzaakt door verstoppingen in de kleinste bloedvaten van het hart.

Op dit moment zoekt zij gezonde vrijwilligers die geen hartklachten hebben. Zij krijgen diverse medische onderzoeken. De resultaten vergelijkt ze met patiënten die wel klachten hebben.

Wat zijn de voorwaarden om mee te doen?

Pien Spoor zoekt gezonde mannen en vrouwen in de leeftijd van 40 tot 80 jaar.

Wat wordt er van je verwacht?

Vrijwilligers wordt gevraagd om 2 keer het Amsterdam UMC – locatie VUmc te bezoeken. Het eerste bezoek duurt ongeveer 2,5 uur. Het tweede bezoek duurt ongeveer 5 uur.

Medische onderzoeken

Er wordt een MRI-scan gedaan en een echo gemaakt onder toediening van contrastvloeistof. Er wordt bloed bij afgenomen en er wordt in totaal 4 keer een infuus aangelegd. Het kan zijn dat een naaldbiopt wordt genomen van de bovenbeenspier. Dit gebeurt onder verdoving.

Wat krijg je er voor terug?

Je krijgt een eenmalige vergoeding van € 250,-  voor je tijdsinvestering en de ongemakken tijdens het onderzoek. Ook krijg je een reiskostenvergoeding van  € 25,- per bezoek.

Dit onderzoek helpt veel mensen met hart- en vaatziekten. Daar draag jij enorm aan bij!

Interesse in het onderzoek van Pien?

Voldoe je aan de voorwaarden en wil je graag meedoen? Meld je dan aan per e-mail.

> Stuur een e-mail aan Pien Spoor

Deelnemers voor hartonderzoek met een MRI-scan

Gert Jan Snel doet in het UMC Groningen onderzoek naar het eerder herkennen van hartziekten. Dit doet hij met een MRI-scan. Hij zoekt nog deelnemers tussen de 18 en 40 jaar die een hoog risico lopen op hart- en vaatziekten. Het gaat met name om mensen met een hoge bloeddruk.

Wat zijn de voorwaarden om mee te doen?

Om mee te doen aan het het onderzoek naar het eerder herkennen van hartziekten zijn er een aantal voorwaarden:

Je hebt minimaal 1 van deze risicofactoren:

• overgewicht: BMI boven de 25
    • hoge bloeddruk
    • diabetes type 2 (suikerziekte)

Andere kenmerken:

• leeftijd 18 t/m 40 jaar
    • je hebt geen hartaandoening
    • je rookt niet
    • je nieren functioneren goed

Belangrijk om te weten voor het MRI-onderzoek:

• in de MRI mogen geen voorwerpen van metaal of materiaal waarin metaal is verwerkt
    • de MRI is een tunnel, als je last hebt van claustrofobie kan dit eng zijn

> Ja, ik heb interesse

Wat wordt er van je verwacht?

• je krijgt één keer een MRI-onderzoek van het hart van 90 minuten in het UMC Groningen.
    • je beantwoordt een aantal vragen via een vragenlijst
    • er wordt bloed afgenomen

Van tevoren krijg je een uitgebreidere instructie over praktische zaken en wat er precies van je verwacht wordt.

Verder krijg je je reiskosten vergoed (maximaal € 25,00) en een paar MRI-beelden van je eigen hart per e-mail toegestuurd.

> Ja, ik heb interesse

Interesse in het onderzoek van Gert Jan?

Voldoe je aan de voorwaarden en wil je graag meedoen? Meld je dan uiterlijk 31 maart 2019 aan door een een e-mail aan Gert Jan te sturen of te bellen met 06 51 62 93 92.

Dit onderzoek met MRI-scans wordt gesteund door de Hartstichting. In 2016 kreeg onderzoeker Niek Prakken hiervoor een Dekkerbeurs.

> Meer lezen over het onderzoek

Onderzoek van placenta's

Welke vrouwen krijgen vroeg hart- en vaatziekten door vaatschade tijdens de zwangerschap?Vetophopingen in bloedvaten in de placenta zijn mogelijk een voorspeller. Dr. Chahinda Ghossein-Doha doet onderzoek bij 2 groepen:

• 30 vrouwen die zwangerschapsvergiftiging hebben gehad
    • ​​30 vrouwen met een probleemloze zwangerschap

Interesse in het onderzoek van Chahinda?

In 2019 heeft Chahinda weer placenta's nodig voor haar onderzoek. Verwacht jij te bevallen vanaf 1 maart 2019 en wil je meedoen aan dit onderzoek? Vul het formulier in met je gegevens. Chahinda laat je dan weten of je mee kunt doen.

Onderzoek naar invloed menstruatiecyclus

Vrouwen hebben regelmatig het gevoel dat hun hartklachten samenhangen met schommelingen in de hormonen. Internist Jeanine Roeters van Lennep van het Erasmus MC onderzoekt of dit zo is en wat het exacte verband is. Zij zoekt nog vrouwen die mee willen doen aan het onderzoek.

Interesse in het onderzoek van Jeanine?

​Heb jij ook het gevoel dat hartklachten een relatie hebben met de menstruatiecyclus? Lees dan meer over het onderzoek en meld je aan.

> Ja ik heb interesse

Meedenken over de zorg en onderzoek

Patiënten, zorgverleners en bedrijven hebben baat bij de resultaten van wetenschappelijk onderzoek en weten welke verbeteringen daadwerkelijk nodig zijn in de zorg.

• Gezonde Mening: Heb je wel eens ideeën over wat er beter zou kunnen in de zorg? Vind je het leuk om je mening te delen met onderzoekers en ontwikkelaar van innovaties in de zorg? Meld je dan nu aan bij Gezonde Mening.
    • Hart&Vaatpanel: Geef je mening over de zorg via Hart&Vaatpanel

Nieuwsbrief Hartslag Online

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van wetenschappelijk onderzoek en onze activiteiten. We gebruiken je e-mailadres alleen voor deze nieuwsbrief en je kunt je op elk moment afmelden. Meer weten? Lees onze privacyverklaring