Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Onderzoek naar hartstilstand

Elke week krijgen in Nederland 300 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Meer onderzoek is nodig om een hartstilstand te voorkomen en de overlevingskans bij een hartstilstand te verhogen. Vooraf is er meestel sprake van ernstige ritmestoornissen in de hartkamers, ventrikelfibrilleren, wat levensbedreigend is. Alleen door snel te starten met reanimeren en een AED te gebruiken kan het slachtoffer overleven.

Doorbraken in onderzoek

Met steun van de Hartstichting doen wetenschappers van de onderzoeksgroep van professor dr. Arthur Wilde in het AMC al jarenlang onderzoek naar erfelijke ritmestoornissen. Zij hebben veel erfelijke afwijkingen ontdekt die tot gevaarlijke ritmestoornissen kunnen leiden. Veel dragers van erfelijke afwijkingen zijn dankzij zijn onderzoek nu op te sporen. Met medicijnen en/of een ICD is een hartstilstand te voorkomen.

AMC-hoogleraar Moleculaire cardiogenetica professor Connie Bezzina deed onderzoek naar het Brugadasyndroom. Zij vond dat een combinatie van erfelijke factoren verantwoordelijk is voor deze aandoening.

ICD in de jaren 80

Midden jaren 80 kwam de ICD beschikbaar voor patiënten. Dit apparaatje geeft een elektrische schok bij een levensbedreigende hartritmestoornis. Door de komst van de ICD zijn al vele levens gered.

AED's op veel plekken

In de jaren 50 waren er al externe defibrillatoren in ziekenhuizen. In de loop van de jaren 60 werden deze draagbaar en gebruikt in ambulances. In de jaren 70 was reanimeren nog voorbehouden aan medici en verpleegkundigen. De draagbare AED kwam in de jaren 80 op de markt. De Hartstichting pleitte ervoor dat niet-medisch geschoolden deze ook mochten gebruiken. Inmiddels is dit toegestaan en hangen er op veel plekken in Nederland AED’s.

> Meer over AED

Resultaten voor een betere overlevingskans

Mede dankzij inspanningen van de Hartstichting is de overlevingskans bij een hartstilstand de afgelopen jaren aanzienlijk verhoogd. Dit komt mede doordat er steeds meer mensen kunnen reanimeren. Ook hangen er steeds meer AED’s in Nederland en is er een actief reanimatie-oproepsysteem voor burgerhulpverleners.

> Meer over reanimeren

Onderzoeksresultaten Hartstichting

• Erfelijke factoren hartritmestoornissen bij hartinfarct
      Wetenschappers van het AMC in Amsterdam ontdekten erfelijke factoren die de kans op levensgevaarlijke hartritmestoornissen bij een hartinfarct vergroten. De Hartstichting steunt vervolgonderzoek van de onderzoeksgroep in het AMC.

• Concentratie van erfelijke hartziekten in bepaalde gebieden
      Onderzoekers ontdekten dat bepaalde erfelijke afwijkingen die hartziekten tot gevolg kunnen hebben vaker voorkomen in bepaalde postcodegebieden in Nederland. Ze verwerkten de resultaten in een boek.

• Betere overlevingskansen bij een hartstilstand
      Binnen 6 minuten reanimeren een AED inzetten is van levensbelang bij een hartstilstand. Cardioloog Dr. Ruud Koster onderzocht de optimale inzet van een reanimatie-oproepsysteem. Hoeveel burgerhulpverleners en AED’s zijn nodig om de juiste hulp binnen 6 minuten te garanderen?

> Meer over het onderzoek

• Kwaliteit van leven na hartstilstand meestal goed
      Mensen die buiten het ziekenhuis gereanimeerd zijn en die de hartstilstand overleven, hebben een jaar daarna vaak een goede kwaliteit van leven. Dat blijkt uit het ALASCA[1] -onderzoek in Limburg en Noord-Brabant.

Dr. Ruud Koster, cardioloog

"Bij een hartstilstand op straat is de overlevingskans nu veel groter dan 20 jaar geleden."

Lees het verhaal

Nieuwe onderzoeken naar hartstilstand

• Meer inzicht in erfelijke ritmestoornissen
    • Meer inzicht in het ontstaan van kamerfibrilleren bij een hartinfarct
    • Behandelingen om een hartstilstand te voorkomen
    • Hersenschade voorkomen na hartstilstand

Met onderzoek zijn gevaarlijke ritmestoornissen te voorkomen, nog voordat ze toeslaan. Onderzoek moet het aantal slachtoffers van een hartstilstand verminderen en de overlevingskans te verhogen.

Meer inzicht in erfelijke ritmestoornissen

Met steun van de Hartstichting zijn wetenschappers de afgelopen decennia veel erfelijke afwijkingen op het spoor gekomen. In families waarin meerdere mensen plotseling overlijden aan een hartstilstand is er vaak sprake van een erfelijke hartaandoening. Voorbeelden zijn het lange-QT-syndroom (LQTS) of Brugada-syndroom.

Als bekend is welke genafwijking de aandoening veroorzaakt, is erfelijkheidsonderzoek mogelijk. Zo zijn familieleden met dezelfde aanleg voor hartritmestoornissen op te sporen.

Onderzoekers hebben al verschillende genafwijkingen ontdekt. Maar er ontbreken ook nog veel schakels. Meer onderzoek is nodig om nieuwe erfelijke afwijkingen op te sporen en om hartritmestoornissen beter te behandelen.

Lopend onderzoek Hartstichting

• Risico erfelijke ritmestoornissen beter inschatten
      Onderzoekers werken aan een manier om het risico op gevaarlijke ritmestoornissen beter in te schatten. Hierdoor is een beter en gerichter advies mogelijk bij erfelijke ritmestoornissen.

> Meer over het onderzoek

• Risico op gevaarlijke ritmestoornissen bij hartspierziekte
      Welke mensen met een erfelijke hartspierziekte lopen grote kans op een plotselinge hartstilstand? Anneline te Riele onderzoekt dit met een Dekkerbeurs.

> Meer over het onderzoek

Meer inzicht in het ontstaan van kamerfibrilleren bij een hartinfarct

Een hartinfarct kan gepaard gaan met kamerfibrilleren. Iemands kans op kamerfibrilleren bij een hartinfarct is veel groter is als deze persoon een eerstegraads familielid heeft, die ook door zo’n ritmestoornis is getroffen. Dit blijkt uit onderzoek dat de Hartstichting heeft gesteund.

Met nieuw onderzoek willen wetenschappers achterhalen welke mensen een hoog risico lopen op deze gevaarlijke ritmestoornis. Artsen kunnen hen dan tijdig behandelen en medicijnen voorschrijven om een hartinfarct of hartstilstand te voorkomen.

Lopen onderzoek Hartstichting

• Overlevingskans hartstilstand als gevolg van kamerfibrilleren
      Bij een hartstilstand als gevolg van kamerfibrilleren is de overlevingskans veel groter dan bij mensen zonder kamerfibrilleren. In dit onderzoek willen onderzoekers weten waarom er tegenwoordig minder mensen kamerfibrilleren hebben voorafgaand aan een hartstilstand.

> Meer over het onderzoek

Behandelingen om een hartstilstand te voorkomen

Mensen met het risico op levensgevaarlijke ritmestoornissen krijgen vaak een ICD. Dit is een inwendig apparaatje dat ingrijpt bij levensgevaarlijke ritmestoornissen. Een groot deel van de patiënten met een ICD krijgt echter nooit een schok. Onderzoek is nodig om te ontdekken bij welke patiënten een ICD echt nodig is.

> Meer over ICD

Een ICD kan een leven redden bij een hartstilstand, maar lost de oorzaak niet op. Onderzoek is nodig om andere soort apparaten te ontwikkelen die ingrijpen voordat er een ritmestoornis optreedt. Dit kan bijvoorbeeld een apparaatje zijn dat tijdig een medicijn afgeeft om gevaarlijke ritmestoornissen te voorkomen.

• Gevaarlijke hartritmestoornissen beter voorspellen
      Onderzoek om nog beter in te schatten welke hartpatiënten gevaarlijke hartritmestoornissen krijgen en voor wie een ICD zinvol is.

> Meer over het onderzoek

Behandeling om hersenschade te herstellen

De kwaliteit van leven na een hartstilstand is over het algemeen goed. Toch kunnen overlevenden van een hartstilstand er hersenschade aan overhouden. Onderzoek naar nieuwe behandelingen is nodig om de schade zo veel mogelijk te beperken.

Lopend onderzoek Hartstichting

• Hersenschade na een hartstilstand herstellen
      Dr. Jeannette Hofmeijer van de Universiteit Twente en Ziekenhuis Rijnstate gaat onderzoeken hoe deze hersenschade te herstellen is.

Alle wetenschappelijke onderzoeken

De Hartstichting financiert onderzoek op een breed terrein. Ga naar het overzicht en bekijk welk onderzoek we financieren per aandoening.

Voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Dan is het interessant om de Subsidiewijzer met daarin alle vormen van subsidie te bekijken.

> Meer over de Subsidiewijzer

Bekijk alle onderzoeken

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek

Bel 070 315 55 46