Onderzoek naar nieuwe test voor ritmestoornis

Cardioloog Natasja de Groot werkt aan een nieuwe test, waarmee artsen eerder zien wat er mis is met het elektrisch systeem in het hart. Het doel is dat meer patiënten direct de juiste behandeling krijgen bij boezemfibrilleren.

Stel....

Je zit rustig op de bank. Plotseling voel je je hart snel en hevig bonken in je borstkas. Je bent duizelig, gaat zweten. Een heel nare ervaring, maar na een aantal minuten verdwijnt het gevoel weer. Dit kan een aanval zijn van boezemfibrilleren, een veelvoorkomende hartritmestoornis.

Snelle diagnose belangrijk

Vaak begint boezemfibrilleren met korte aanvallen die vanzelf weer overgaan. De aanvallen zijn niet levensbedreigend, maar kunnen wel steeds vaker terugkomen en schade aan het hart veroorzaken. Het is dus belangrijk om snel te weten of het inderdaad gaat om boezemfibrilleren.

Nieuwe techniek in de maak

Met de huidige technieken is boezemfibrilleren in de beginfase lastig vast te stellen, vertelt prof. dr. Natasja de Groot, cardioloog in het Erasmus MC. Haar onderzoeksteam ontwikkelt daarom een nieuwe techniek, waarmee dit wel kan.

De techniek meet heel nauwkeurig bepaalde elektrische signalen in het hart. Bovendien kijken de wetenschappers in het bloed van patiënten of er bepaalde eiwitten aanwezig zijn die verraden dat de boezems beschadigd zijn. De metingen doen ze bij patiënten die nog maar kort boezemfibrilleren hebben én bij mensen die er al langer last van hebben.

Direct de juiste behandeling

Als artsen dankzij de nieuwe techniek inderdaad beter weten wat er mis is met het hart, dan wordt ook het kiezen van de juiste behandeling eenvoudiger, vertelt De Groot.

"Op dit moment is het effect van behandelingen tegen boezemfibrilleren vooraf niet goed in te schatten. Hierdoor ondergaan patiënten soms meerdere behandelingen zonder dat de klachten verminderen. De nieuwe techniek helpt om direct de behandeling te kiezen met de meeste kans op succes."

Topprioriteit Hartstichting

Een betere behandeling van boezemfibrilleren is een van de topprioriteiten van de Hartstichting. De Groot kreeg daarom in 2011 een beurs, waarmee ze de basis legde voor de nieuwe meettechniek. In 2015 kreeg ze samen met meerdere wetenschappers van de TU Delft en het Amsterdam UMC een grote subsidie van een half miljoen euro, om de techniek verder te verbeteren en testen. Dit onderzoek loopt tot eind 2020.

Onderzoek Hartstichting

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend. Dat kan ernstige gevolgen hebben. Er is onderzoek nodig om ritmestoornissen eerder op het spoor te komen en beter te behandelen.

> Meer over de onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn