Genezing van boezemfibrilleren in zicht

Bianca Brundel wil met een Dekkerbeurs een behandeling ontwikkelen die boezemfibrilleren geneest. Zij zoekt naar manieren om beschadigingen aan de hartspiercel te repareren.

Chronisch boezemfibrilleren

Boezemfibrilleren is een veel voorkomende hartritmestoornis, die ernstige gevolgen kan hebben. Tijdens een aanval van boezemfibrilleren trekken de boezems niet goed samen en staat het bloed als het ware stil. Daardoor kunnen bloedstolstel ontstaan, die door kunnen schieten naar de hersenen. Als dat gebeurt kan er een herseninfarct optreden.

Er zijn verschillende manieren om boezemfibrilleren te behandelen, maar lang niet altijd met blijvend succes. Bij veel patiënten wordt boezemfibrilleren uiteindelijk chronisch. Boezemfibrilleren tast de hartspiercellen namelijk zodanig aan, dat de hartspiercellen steeds gevoeliger worden voor boezemfibrilleren. Met andere woorden: van boezemfibrilleren krijg je boezemfibrilleren.

> Meer over boezemfibrilleren

Schade herstellen

Bianca Brundel wil met haar onderzoek deze vicieuze cirkel doorbreken door de schade die boezemfibrilleren veroorzaakt in de hartspiercellen te herstellen. Enerzijds probeert zij eiwitten te versterken die de hartspiercellen beschermen tegen schade. Anderzijds probeert ze eiwitten die schade veroorzaken te blokkeren.

In recent onderzoek heeft zij nieuwe geneesmiddelen ontwikkeld, in samenwerking met Nyken BV, die de schade als gevolg van boezemfibrilleren tegengaan. De volgende stap in haar onderzoek is om te kijken of deze nieuwe middelen hartschade ook kunnen herstellen.

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2013 kreeg Bianca Brundel de Dekkerbeurs Established Investigator. Dit is de hoogste persoonsgebonden beurs die de Hartstichting kent. De beurs omvat een bedrag van ongeveer € 550.000 waarmee Bianca 5 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek Hartstichting

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend. Dat kan ernstige gevolgen hebben. Er is onderzoek nodig om ritmestoornissen eerder op het spoor te komen en beter te behandelen.

> Meer over de onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)

Prof. dr. Isabelle van Gelder, cardioloog en hoogleraar Cardiologie

"Prachtig om te zien hoe onderzoek de zorg voor patiënten met boezemfibrilleren echt verbetert."

Lees het verhaal

Lees meer over boezemfibrilleren

Voorspellen verloop boezemfibrilleren

Rol van de bundel van Bachmann bij boezemfibrilleren