Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar hartklepaandoeningen

De Hartstichting doet onderzoek naar een hartklep van lichaamseigen materiaal. Deze moet levenslang meegaan. Vooral voor jonge patiënten is dit een mooie oplossing. Zij krijgen nu nog vaak meerdere operaties in hun leven.

Bij een lekkende of vernauwde hartklep bestaat de behandeling uit het repareren of vervangen van de hartklep. De materialen en de gebruikte technieken om ze te plaatsen worden dankzij onderzoek steeds beter.

Doorbraken in onderzoek

In de jaren 60 kwamen er mechanische kleppen van kunststof en metaal op de markt. Deze kleppen gaan lang mee, maar hebben een aantal nadelen:

• levenslang antistollingsmiddelen
    • het tikkende geluid van de kunstklep kan storend zijn

Er worden ook biologische kunstkleppen gebruikt, van dierlijk of menselijk materiaal. Die slijten alleen sneller en gaan niet levenslang mee. De operatietechnieken worden steeds beter. Vroeger was alleen een openhartoperatie mogelijk: het borstbeen wordt dan helemaal opengemaakt. Voor sommige patiënten zijn er nu ook minder belastende operaties. Zij krijgen een nieuwe klep via een kleinere opening (sleutelgat) of een katheterbehandeling via de lies.

> Meer over hartklepoperaties

Onderzoek naar nieuwe hartklep

Onderzoekers werken aan een hartklep van lichaamseigen materiaal. Vooral voor kinderen is zo’n klep een enorme vooruitgang. De klep groeit mee met het hart en het is de bedoeling dat deze kleppen een leven lang meegaan. De Hartstichting steunt dit veelbelovende onderzoek al vanaf 2008. Professor Carlijn Bouten is de onderzoeksleider van dit project.

Voorspellen complicaties tweeslippige hartklep

Onderzoekers voorspellen welke kinderen met een tweeslippige hartklep later ernstige hartproblemen krijgen. Deze groep kan dan eerder behandeld worden.

> Meer over het onderzoek

Prof. dr. Carlijn Bouten, hoogleraar biomedische technologie

"Ik ben pas écht tevreden als we zeker weten dat de lichaamseigen hartklep bij patiënten werkt."

Lees het verhaal

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn