Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Onderzoek naar hartklepaandoeningen

De Hartstichting doet onderzoek naar een hartklep van lichaamseigen materiaal. Deze gaat levenslang mee. Vooral voor jonge patiënten is dit een mooie oplossing, zij krijgen nu nog vaak meerdere operaties in hun leven. Bij een lekkende of vernauwde hartklep bestaat de behandeling uit het repareren of vervangen van de hartklep. De materialen en de gebruikte technieken om ze te plaatsen worden dankzij onderzoek steeds beter.

Doorbraken in onderzoek

In de jaren 60 kwamen er mechanische kleppen van kunststof en metaal op de markt. Deze kleppen gaan lang mee, maar hebben een aantal nadelen:

• levenslang antistollingsmiddelen
    • het tikkende geluid van de kunstklep kan storend zijn

Er worden ook biologische kunstkleppen gebruikt, van dierlijk of menselijk materiaal. Die slijten alleen sneller en gaan niet levenslang mee. De operatietechnieken worden steeds beter. Vroeger was alleen een openhartoperatie mogelijk: het borstbeen wordt dan helemaal opengemaakt. Voor sommige patiënten zijn er nu ook minder belastende operaties. Zij krijgen een nieuwe klep via een kleinere opening (sleutelgat) of een katheterbehandeling via de lies.

> Meer over hartklepoperaties

Prof. dr. Carlijn Bouten, hoogleraar biomedische technologie

"Ik ben pas écht tevreden als we zeker weten dat de lichaamseigen hartklep bij patiënten werkt."

Lees het verhaal

Nieuw onderzoek hartklepaandoeningen

Onderzoekers werken aan een hartklep van lichaamseigen materiaal. Vooral voor kinderen is zo’n klep een enorme vooruitgang. De klep groeit mee met het hart en het is de bedoeling dat deze kleppen een leven lang meegaan. De Hartstichting steunt dit veelbelovende onderzoek al vanaf 2008. Professor Carlijn Bouten is de onderzoeksleider van dit project.

Onderzoeksresultaten Hartstichting

Recente resultaten van onderzoek dat is uitgevoerd met steun van de Hartstichting:

• Model voor onderzoek naar verkalking aortaklep
      Jesper Hjortnaes promoveerde in oktober 2015 op hartkleponderzoek. Hij ontwikkelde hij een model voor de aortaklep, om processen die bijdragen aan het verkalken van deze klep beter te onderzoeken.

Lopend onderzoek Hartstichting

• Nieuwe hartklep van lichaamseigen materiaal
      Onderzoek naar hartkleppen van lichaamseigen materiaal, die levenslang goed blijven werken.

• Ontstoken hartkleppen opsporen
      Bij een ontsteking van een kunstklep is snel opereren of een antibioticumkuur nodig. 1 nieuw soort CT-scan laat beter zien als kunstkleppen ontstoken zijn.

• Voorspellen complicaties tweeslippige hartklep
      Onderzoekers voorspellen welke kinderen met een tweeslippige hartklep later ernstige hartproblemen krijgen. Deze groep kan dan eerder behandeld worden.

Alle wetenschappelijke onderzoeken

De Hartstichting financiert onderzoek op een breed terrein. Ga naar het overzicht en bekijk welk onderzoek we financieren per aandoening.

Voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Dan is het interessant om de Subsidiewijzer met daarin alle vormen van subsidie te bekijken.

> Meer over de Subsidiewijzer

Bekijk alle onderzoeken

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek

Bel 070 315 55 46