Schade voorkomen door onderzoek met stamcellen

Noortje Bax van de Technische Universiteit Eindhoven onderzoekt of stamcellen actiever zijn als het hart in rust is. Ze wil achterhalen of ze schade aan het hart kan repareren.

Steunhart ontlast hart

Het hart is een spier. Van andere spiersoorten is bekend dat ze herstellen door rust. Omdat het hart 24 uur per dag bloed moet rondpompen, komt het nooit tot rust. De enige manier om een hart rust te geven is door het te ontlasten met een steunhart. Dit is een pomp die het werk van het hart overneemt.

Hartfalen voorkomen

Een hartinfarct richt onherstelbare schade aan: het doodt een stuk van het hart. Veel mensen met een beschadigd hart krijgen later hartfalen. Wetenschappers zoeken al decennia naar manieren om de schade na een hartinfarct te repareren met stamcellen. Helaas is het nog niet gelukt om dood hartweefsel te herstellen met stamcellen.

> Meer over hartfalen

Herstel door hartstamcellen

“Lang dachten wetenschappers dat het hart niet in staat was zichzelf te repareren. Ongeveer 10 jaar geleden ontdekten ze stamcellen in het hart”, vertelt bioloog Noortje Bax. “De komende tijd onderzoek ik of de rust die een steunhart biedt, het effect van stamcellen kan verbeteren. Door de omstandigheden in het zieke hart te veranderen hoop ik dat stamcellen in het hart actief worden en beter bijdragen aan herstel. Ook wil ik achterhalen of dit herstel ook optreedt als we extra hartstamcellen toedienen aan een rustend hart.” Dus in dit onderzoek is het niet 'rust roest', maar 'rust redt'.

Minder harttransplantaties nodig

Noortje Bax bestudeert of deze methoden de schade aan het hart kunnen genezen. Dit zou het ontstaan van hartfalen tegengaan. Dit onderzoek kan leiden tot nieuwe behandelingen om schade aan het hart te repareren. Hiermee is het ontstaan van hartfalen mogelijk te voorkomen en zijn er minder harttransplantaties nodig.

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. Noortje Bax kreeg de Dekkerbeurs Junior Postdoc in 2014. De beurs omvat ruim € 300.000, waarmee zij 4 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Kijkje in het lab

Onderzoek doe je met je hart. Ontdek de passie waarmee onze toponderzoekers werken. Maak kennis met Ilze, Johan en Esther.

Ontmoet de onderzoekers