Klik nu hier om deze pagina
in je Gids te bewaren.

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Onderzoek naar hartinfarct

Een hartinfarct ontstaat vaak uit het niets, zo lijkt het tenminste. Iemand overlijdt plotseling of wordt van de ene op de andere dag hartpatiënt. Bij een hartinfarct wordt een kransslagader in het hart afgesloten door een bloedstolsel. In Nederland zijn ruim 300.000 mensen die leven met de gevolgen van een hartinfarct. Hun hart is blijvend beschadigd en ze hebben een verhoogde kans op hartfalen.

Doorbraken in onderzoek

De Hartstichting financiert onderzoek naar hartinfarcten. We willen de signalen van een hartinfarct eerder herkennen en de behandeling na een infarct verbeteren. In de jaren 50 waren de kansen klein om een hartinfarct te overleven. Van de slachtoffers die het ziekenhuis levend bereikten, overleed 1 op de 3. Pas sinds de jaren 70 werden de vooruitzichten beter. Er kwamen toen speciale hartbewakingsafdelingen in ziekenhuizen en de diagnose en behandeling werden steeds beter.

Diagnose en behandeling in ambulance

Vanaf midden jaren 70 krijgen alle ambulances hartmonitoren en defibrillatoren. Hiermee is de diagnose hartinfarct snel te stellen en is snel ingrijpen mogelijk bij een hartstilstand. Bij aankomst in het ziekenhuis kan bij een hartinfarct onmiddellijk gedotterd worden. Eind jaren 80 krijgen de ambulances de beschikking over stolseloplossende medicatie, zodat de behandeling al op weg naar het ziekenhuis van start kan gaan.

Hartkatheterisatie

In de jaren 60 stellen cardiologen de diagnose hartinfarct al met een hartfilmpje (ECG).  Hierop is te zien waar de afsluiting zich ongeveer bevindt. Vanaf de jaren 70 is hartkatheterisatie mogelijk, een onderzoek om een vernauwde of afgesloten kransslagader zichtbaar te maken. Hierdoor kan de arts de ernst van de vernauwingen goed inschatten en een passende behandeling voorstellen.

> Meer over hartkatheterisatie

Dotter- en stentbehandeling

In de jaren 60 bedenkt de Amerikaanse radioloog Charles Dotter een behandeling om verstopte bloedvaten te openen met een katheter. Pas jaren later werkt de Duitse cardioloog Andreas Grüntzig dit idee uit en in 1977 behandelt hij de 1e patiënt met een dotterbehandeling. Vanaf de jaren 90 stijgt het aantal dotterbehandelingen explosief. Tegenwoordig plaatsen cardiologen vaak direct een stent op de plek van de vernauwing, om te voorkomen dat het bloedvat opnieuw dichtgroeit.

> Meer over dotter- en stentbehandeling

Oplosbare stents

Onderzoek naar hartinfarct levert belangrijke verbeteringen op voor patiënten. Zo wordt er de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar betere stents die niet dichtgroeien.

> Meer over stents die niet dichtgroeien

Geef voor onderzoek naar signaalstofjes

Onderzoek naar signaalstofjes in het bloed is heel waardevol. Hiermee zijn in de toekomst hartinfarcten te voorkomen.

Onderzoeken naar hartinfarct

Voorkomen van een hartinfarct

Aan een hartinfarct gaat een lang proces van slagaderverkalking vooraf. Er ontstaan vernauwingen in de kransslagaders, de zogenaamde plaques. Als een plaque opeens openscheurt, ontstaat er een bloedstolsel. Dit kan een kransslagader afsluiten en een hartinfarct veroorzaken.

Wetenschappers willen weten waarom de ene plaque wel openscheurt en de andere niet. Ze zoeken naar signaalstofjes in het bloed om gevaarlijke plaques eerder op te sporen en te behandelen.

> Meer over signaalstofjes bij een hartinfarct

Lopend onderzoek Hartstichting

• Nieuwe CT-techniek bij opsporen vernauwingen
      Onderzoek naar een nieuwe CT-techniek om vernauwingen op te sporen. Deze techniek is minder belastend voor de patiënt, maar signaleert wel of het hart nog voldoende zuurstof krijgt.

> Meer over het onderzoek

Conditie van bloedvaten beter in beeld

Als in een vroeg stadium te zien is dat er iets mis is in de bloedvaten, kan een hartinfarct voorkomen worden. Wetenschappers zoeken daarom naar signaalstofjes in het bloed (biomarkers), die veranderingen in de bloedvaten signaleren.

Ook is onderzoek nodig om steeds geavanceerdere beeldvormende technieken te ontwikkelen die helpen om gevaarlijke plaques op te sporen. Met dit soort oplossingen houden we het hart sterk en kunnen artsen in de toekomst eerder ingrijpen. Nog voordat een hartinfarct het hart beschadigt of patiënten eraan overlijden. Zo blijft het hart sterk.

Lopend onderzoek Hartstichting

• Snelle en juiste diagnose bij een hartinfarct
      In dit onderzoek beoordelen wetenschappers welke onderzoeken echt nodig zijn voor een snelle en juiste diagnose van een hartinfarct.

> Meer over het onderzoek

Betere behandeling na een hartinfarct

Onderzoekers willen bestaande behandelingen steeds verder verbeteren, zoals de dotter- en stentbehandeling.

Daarnaast is stamceltherapie een veelbelovende behandeling. Hiermee is mogelijk het verloren stukje hartspier bij een hartinfarct in de toekomst te herstellen.

Onderzoek naar stamcellen

Er lopen diverse onderzoeken naar de toepassing van stamcellen om hartschade te herstellen. Enkele voorbeelden:

Onderzoek naar behandeling

Enkele onderzoeken naar betere behandeling na een hartinfarct:

• Effectievere werking medicijnen na een hartinfarct
      De Hartstichting investeert in een nieuwe methode om medicijnen beter in het hart te krijgen en te houden. Het doel is om de hartspier effectiever te repareren na een hartinfarct.

• Oplosbare stent
      Een oplosbare stent is relatief nieuw. Onderzoekers willen weten of de doorbloeding van het hart blijvend verbetert na het oplossen van de stent.

> Meer over het onderzoek

• Rem schadelijke eiwitten na hartinfarct
      Een hartinfarct leidt tot blijvende beschadiging van het hart. Is dit te verbeteren door schadelijke eiwitten te remmen?

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

De Hartstichting wil hart- en vaatziekten eerder opsporen en beter behandelen. Ga naar het overzicht en bekijk per aandoening welk onderzoek we financieren.

Bekijk alle onderzoeken

Subsidie voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de subsidiewijzer met al onze beurzen.

> Ga naar de Subsidiewijzer

Stel je vraag aan de Infolijn