Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Onderzoek naar hartinfarct

De Hartstichting financiert onderzoek naar hartinfarcten. We willen de signalen van een hartinfarct eerder herkennen en de behandeling na een infarct verbeteren.

Bij een hartinfarct wordt een kransslagader in het hart afgesloten door een bloedstolsel. Het hart raakt blijvend beschadigd. Door vernauwingen in de kransslagaders eerder op het spoor te komen, zijn hartinfarcten te voorkomen.

Onderzoek hartinfarct

Doorbraken in onderzoek

In de jaren 50 waren de kansen klein om een hartinfarct te overleven. Van de slachtoffers die het ziekenhuis levend bereikten, overleed 1 op de 3. Pas sinds de jaren 70 werden de vooruitzichten beter. Er kwamen toen speciale hartbewakingsafdelingen in ziekenhuizen en de diagnose en behandeling werden steeds beter.

Diagnose en behandeling in ambulance

Vanaf midden jaren 70 krijgen alle ambulances hartmonitoren en defibrillatoren. Hiermee is de diagnose hartinfarct snel te stellen en is snel ingrijpen mogelijk bij een hartstilstand. Bij aankomst in het ziekenhuis kan bij een hartinfarct onmiddellijk gedotterd worden. Eind jaren 80 krijgen de ambulances de beschikking over stolseloplossende medicatie, zodat de behandeling al op weg naar het ziekenhuis van start kan gaan.

Hartkatheterisatie

In de jaren 60 stellen cardiologen de diagnose hartinfarct al met een hartfilmpje (ECG).  Hierop is te zien waar de afsluiting zich ongeveer bevindt. Vanaf de jaren 70 is hartkatheterisatie mogelijk, een onderzoek om een vernauwde of afgesloten kransslagader zichtbaar te maken. Hierdoor kan de arts de ernst van de vernauwingen goed inschatten en een passende behandeling voorstellen.

> Meer over hartkatheterisatie

Dotter- en stentbehandeling

In de jaren 60 bedenkt de Amerikaanse radioloog Charles Dotter een behandeling om verstopte bloedvaten te openen met een katheter. Pas jaren later werkt de Duitse cardioloog Andreas Grüntzig dit idee uit en in 1977 behandelt hij de 1e patiënt met een dotterbehandeling. Vanaf de jaren 90 stijgt het aantal dotterbehandelingen explosief. Tegenwoordig plaatsen cardiologen vaak direct een stent op de plek van de vernauwing, om te voorkomen dat het bloedvat opnieuw dichtgroeit.

> Meer over dotter- en stentbehandeling

Nieuwe test voor bloedstolling

In een groot onderzoek ontwikkelden onderzoekers samen met bedrijven nieuwe tests om op elk moment inzicht te krijgen in de bloedstolling van een patiënt. Dit is een belangrijke doorbraak om hartinfarcten te voorkomen.

> Meer over het onderzoek

Nieuwsbrief Hartstichting

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in

Wetenschappelijk onderzoek Hartstichting

Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hart- en vaatziekten eerder op te sporen en beter te behandelen. Bekijk welk onderzoek er loopt.

Ga naar het overzicht

Financiering voor wetenschappers

Ben je een wetenschapper? Bekijk dan de financieringsmogelijkheden.

> Naar de financieringsvormen