Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Zieke hartspier nieuwe energie geven

Met een subsidie van de Hartstichting doet een team wetenschappers onderzoek bij 40 mensen met een genetische aanleg voor een hartspierziekte (HCM – hypertrofische cardiomyopathie). Ze willen weten of een bepaald medicijn kan voorkomen dat deze mensen de hartspierziekte krijgen.

Genfoutjes

Mensen met een genetische aanleg voor de hartspierziekte HCM leven in flinke onzekerheid: het is niet te voorspellen of en wanneer ze de ziekte krijgen. Er is sprake van bepaalde genfoutjes (mutaties), die zorgen dat de hartspiercel minder efficiënt omgaat met zijn energie. Daardoor kan de hartspier minder goed samenknijpen en ontspannen, terwijl dat juist nodig is om het bloed goed het lichaam in te pompen. Artsen kunnen nog niets doen om de hartspierziekte te voorkomen.

Sinds 2015 onderzoeken wetenschappers met geld van Hartstichting hoe je kunt voorspellen wie ziek wordt en wie niet. In aanvulling daarop krijgt een internationale onderzoeksgroep nu een subsidie om 1 medicijn uit te testen dat mogelijk hartspierziekte voorkomt.

> Meer over cardiomyopathie

Medicijn vergelijken met nepmiddel

Er is al 1 medicijn op de markt dat zorgt dat de cellen efficiënter met hun energie omgaan (perhexilline). Dat middel gaan de onderzoekers nu uittesten bij 40 mensen die een genetische aanleg hebben voor hartspierziekte, maar nog geen hartklachten hebben.

De ene helft krijgt 4 maanden lang het medicijn, de andere helft een nepmiddel (placebo). Voor, tijdens en na deze periode worden de deelnemers uitgebreid onderzocht met onder meer beeldvorming (scans) van het hart en bloedtests.

Vervolgstappen

Het onderzoek zal aantonen of het medicijn inderdaad de hartspier beschermt. Maar voordat artsen het medicijn eventueel mogen voorschrijven, is nog een aanvullend, groot onderzoek nodig onder een grotere groep patiënten. Pas daarna is bekend of het medicijn echt voorkomt dat mensen de ziekte krijgen.

De Hartstichting steekt ruim € 200.000 in dit onderzoek. Ook overheidsorganisatie ZonMw investeert bijna € 200.000.

Onderzoek naar hartfalen

Nieuwe behandeling van hartfalen getest

Hartfalen na hartinfarct voorkomen

Onderzoek naar hartfalen