Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Opsporen cardiomyopathie bij kinderen

We doen onderzoek naar cardiomyopathie bij kinderen, een hartspierziekte. We willen voorspellen bij welke kinderen deze ziekte ernstig verloopt.

Gedilateerde cardiomyopathie (DCM)

De meest voorkomende vorm bij kinderen is gedilateerde cardiomyopathie (DCM). Bij deze aandoening werkt het hart minder goed, omdat de hartspier sterk verwijd is. Kinderen zijn hierdoor snel moe. Soms gaat het hart snel achteruit en is een harttransplantatie de enige optie. Omdat nu nog moeilijk te voorspellen is bij wie de ziekte zo ernstig verloopt, doen we hier onderzoek naar.

Lucas, 14

"Ik ben superblij met mijn nieuwe hart, iedereen zou donor moeten zijn"

Lees mijn verhaal

Voorspellen cardiomyopathie

Dr. Michiel Dalinghaus (Erasmus MC) zoekt met zijn team naar factoren die voorspellen welke kinderen met gedilateerde cardiomyopathie snel achteruitgaan en welke niet. Zo kunnen artsen al vroeg bepalen welk kind een intensieve behandeling nodig heeft.

Diot onderzoek startte in 2014 en loopt 4 jaar. Er doen minimaal 140 kinderen met cardiomyopathie mee. De onderzoekers bestuderen de werking van de linkerhartkamer willen weten hoe het hart reageert op medicijnen.

Kinderen met cardiomyopathie krijgen nu vaak dezelfde medicijnen als volwassenen met hartfalen. Maar het is niet zeker of dit de juiste dosis is. De onderzoekers meten daarom bij alle kinderen hoeveel medicatie er in het bloed terechtkomt.Daarna bepalen ze per leeftijdscategorie wat de optimale dosis medicijnen is.

Betere toekomst voor hartenkinderen

Bij kinderen met een aangeboren hartafwijkingen ontstaan er op latere leeftijd vaker opnieuw hartproblemen. Steun onderzoek en activiteiten voor kinderen met een hartaandoening.

Oorzaak van cardiomyopathie

Onderzoeksleider professor dr. Harm Kampinga en dr. Bianca Brundel van het UMCG onderzoeken de oorzaak van cardiomyopathie bij kinderen. Bij een deel van de patiënten is de ziekte erfelijk. Er zijn al meer dan 30 genetische fouten ontdekt.

Die genen moeten normaal de eiwitten aansturen die de hartspier laten samentrekken. Maar bij veel vormen van cardiomyopathie klonteren deze eiwitten samen. Dan kan de hartspier niet meer goed samentrekken. De onderzoekers kijken in dit onderzoek naar 3 specifieke eiwitten. Wat is hun rol in het ontstaan van cardiomyopathie: wat gaat er precies mis en zijn er helper-eiwitten die het werk van de zieke eiwitten overnemen?

Dit 3-jarige onderzoek zorgt voor aanknopingspunten om de behandeling van kinderen met gedilateerde cardiomyopathie te verbeteren.

Financiering voor dit onderzoek

De afdelingen kindercardiologie in Nederland werken samen in beide onderzoeksprojecten. In totaal kosten beide onderzoeksprojecten € 647.473:

• Onderzoek 1 (Dalinghaus):  € 380.543
    • Onderzoek 2 (Kampinga): € 266.930

De Hartstichting draagt € 372.473 bij en Stichting Hartedroom € 275.000.

Stichting Hartedroom wil een toekomst waarin kinderen geen hartspierziekte (cardiomyopathie) meer krijgen. De stichting is opgericht door ouders van kinderen met cardiomyopathie. Zij financiert wetenschappelijk onderzoek naar deze ziekte om te achterhalen hoe de hartziekte ontstaat en het best te behandelen is.

Lees meer over kinderen en hartklachten

Ritmestoornissen bij kinderen

Nieuwe hartklachten voorkomen bij kinderen met een hartaandoening

Meer onderzoek op dit gebied

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen. We willen deze afwijkingen eerder herkennen en beter behandelen. Hierdoor geven we kinderen de kans op een zo normaal mogelijk leven.

Meer over ons onderzoek

Stel je vraag aan de Infolijn