Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Ontstaan hartfalen door slecht werkende nieren

Bij veel patiënten met hartfalen werken de nieren soms minder goed. Het gaat met name om patiënten met hartfalen door een stijve hartspier. Onderzoekers willen weten of en hoe iemand hartfalen kan krijgen, door slecht werkende nieren. Ze kijken naar stofjes in het bloed die het hart en de kleine bloedvaten ziek maken.

Vrouwelijke vorm van hartfalen

Hartfalen door een stijve hartspier komt vaker voor bij vrouwen. Helaas is deze vorm met de huidige medicijnen niet goed te behandelen. Daarom is onderzoek nodig. Om de juiste conclusies te trekken in dit soort onderzoek is het belangrijk dat hieraan voldoende vrouwen meedoen.

> Meer over onderzoek naar vrouwen

Slecht werkende nieren en hartfalen

Bij veel patiënten met die specifieke vorm van hartfalen werken de nieren minder goed. Gezonde nieren filteren schadelijke stoffen uit het bloed. Bij slecht werkende nieren lukt dit niet goed.

Onderzoeksleiders Dirk-Jan Duncker en Marianne Verhaar leggen uit: "Als bepaalde schadelijke stoffen in het bloed blijven zitten kunnen kleine bloedvaatjes beschadigd raken. Hier ligt de link met diastolisch hartfalen. Bij deze vorm van hartfalen zijn namelijk juist deze kleine bloedvaten ziek, ook die in het hart."

Ziekmakende stoffen bij hartfalen

Het is niet duidelijk of iemand hartfalen kan krijgen doordat zijn nieren slecht werken, en ook niet hoe dat dan kan. De onderzoekers gaan bestuderen welke schadelijke stoffen in het bloed het hart en de kleine bloedvaten van het hart ziek maken. De onderzoekers willen zo ontrafelen hoe hartfalen door een stijve hartspier ontstaat en verergert. Uiteindelijk hopen ze behandelingen tegen deze ernstige ziekte mogelijk te maken.

Bijdrage Hartstichting

De Hartstichting investeert € 5 miljoen in dit onderzoek, dat loopt van 2015 tot 2020.

Onderzoek naar hartfalen

Nieuwe behandeling van hartfalen getest

Hartfalen na hartinfarct voorkomen

Onderzoek naar hartfalen

Meer onderzoek naar hartfalen

Hartfalen is een ernstige ziekte. Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hartfalen eerder te herkennen en beter te behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn