Onderzoek naar oorzaak hartfalen door zwangerschap

Met steun van de Hartstichting onderzoekt cardioloog Peter van der Meer hoe hartfalen kan ontstaan als gevolg van de zwangerschap. Sommige vrouwen krijgen deze ernstige aandoening opeens tijdens de zwangerschap of vlak na de geboorte van hun kindje.

Hartfalen

Hartfalen is een ernstige aandoening, waarbij het hart het bloed niet goed meer kan rondpompen. Bij zwangere vrouwen of vrouwen die net een kindje hebben gekregen kan een speciale vorm van hartfalen ontstaan. Het is onduidelijk hoe deze ziekte ontstaat.

> Meer over hartfalen

Overbelasting

Zwangerschap is een vorm van overbelasting: het lichaam van de vrouw en dus ook haar hart, moeten harder werken om de bloedvoorziening op peil te houden. Slechts een kleine groep vrouwen krijgt echter te maken met hartfalen als gevolg van de zwangerschap.

Dr. Peter van der Meer van het Universitair Medisch Centrum Groningen vermoedt daarom dat deze vrouwen een bepaalde gevoeligheid hiervoor hebben. Hij denkt dat de overbelasting de 'trigger' is die bij hen hartfalen doet ontstaan.

Erfelijke aanleg

Van der Meer onderzoekt welke prikkels ervoor zorgen dat hartspiercellen tijdens de zwangerschap overbelast kunnen raken. Daarbij bestudeert hij ook of vrouwen met een bepaalde erfelijke aanleg eerder hartfalen ontwikkelen. Vervolgens onderzoekt hij of dit ook een rol speelt bij andere vormen van hartfalen. Met dit onderzoek hoopt Van der Meer nieuwe factoren op te sporen, die tot hartfalen kunnen leiden. Dat biedt nieuwe aanknopingspunten voor het ontwikkelen van een behandeling.

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2012 kreeg Peter van der Meer de Dekkerbeurs Junior Staflid van de Hartstichting.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek naar hartfalen

Minder klachten bij hartfalen door nieuw medicijn

Nieuwe behandeling van hartfalen getest

Hartfalen na hartinfarct voorkomen

Meer onderzoek naar hartfalen

Hartfalen is een ernstige ziekte. Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hartfalen eerder te herkennen en beter te behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn