Onderzoek naar nieuwe oorzaken bij erfelijke hartspierziekte

Een erfelijke hartspierziekte kan ontstaan door 1 erfelijke afwijking. Toch kan de ene drager van zo’n erfelijke afwijking gezond oud worden, terwijl een ander al jong aan een hartstilstand overlijdt of een ernstige hartspierziekte krijgt. Het is onduidelijk waarom dit zo is en onderzoek naar extra oorzaken moet hier meer inzicht in geven.

Extra oorzaken hartspierziekte

“Waarom begint de ziekte bij de een veel eerder en takelt het hart sneller af bij de ander? Dat willen wij de komende 4 jaar ophelderen”, geeft onderzoeksleider Jolanda van der Velden aan. “Wij denken dat er een wisselwerking is tussen de oorspronkelijke erfelijke afwijking en andere factoren in het lichaam. Daarom zoeken we naar extra oorzaken die de oorspronkelijke afwijking schadelijk of juist minder schadelijk maken.”

> Meer over hartspierziekte

Te veel zieke eiwitten

De onderzoekers nemen ook het onderhoudssysteem onder de loep dat de eiwitten in de hartspiercel gezond houdt. Dit systeem gaat bij sommige mensen als ze ouder worden sneller achteruit dan bij andere. Daardoor stapelen zieke eiwitten zich in een te hoge dosis in de hartspiercel op. Gezonde eiwitten zijn juist nodig om hartspiercellen goed te laten samentrekken. Wanneer de dosis van een ziek eiwit boven een kritische grens komt, ontstaat een hartspierziekte.

Stoffen in het onderhoudssysteem

In dit onderzoek kijken onderzoekers naar het onderhoudssysteem dat eiwitten in hartcellen gezond houdt. Zij hebben nieuwe stoffen ontwikkeld die dit systeem kunnen stimuleren. De onderzoekers proberen het onderhoudssysteem van de hartspiercel met deze stoffen zo te stimuleren dat erfelijke hartspierziekten niet of later ontstaan. Op die manier hopen zij ook nieuwe medicijnen tegen erfelijke hartspierziekten te ontwikkelen.

Meer over dit onderzoek

De Hartstichting investeert € 1,5 miljoen in dit onderzoek, dat loopt van 2015 tot 2019. De onderzoeksleiders zijn prof. dr. Jolanda van der Velden (Fysiologie VUMC) en Rudolf de Boer, hoogleraar Cardiologie in het UMC Groningen.

Subsidie CVON

De subsidie voor dit onderzoek is toegekend in het kader van CVON: Cardiovasculair Onderzoek Nederland. CVON is een krachtenbundeling tussen Hartstichting, NFU, KNAW en ZonMW. In 2015 draagt de Hartstichting in totaal € 19,5 miljoen bij aan 6 grote nieuwe CVON-projecten.

> Meer over CVON

Onderzoek naar hartfalen

Nieuwe behandeling van hartfalen getest

Hartfalen na hartinfarct voorkomen

Onderzoek naar hartfalen

Meer onderzoek naar hartfalen

Hartfalen is een ernstige ziekte. Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hartfalen eerder te herkennen en beter te behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)