Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Nieuwe behandeling van hartfalen getest

Bij hartfalen komt per hartslag te weinig bloed het lichaam in. Patiënten zijn hierdoor extreem moe en hebben vaak al moeite met traplopen en fietsen. Maastrichtse onderzoekers hebben in hun lab ontdekt dat een kopie van een klein stukje DNA hartfalen lijkt te remmen. Ze krijgen nu een vervolgsubsidie van de Hartstichting om de veiligheid en werking hiervan te onderzoeken bij zo’n 20 gezonde vrijwilligers.

Kopie van DNA

Wetenschappers van Maastricht UMC+ hebben ontdekt dat bepaalde kopieën van kleine stukjes DNA (micro-RNA’s) een grote rol spelen bij hartfalen. En dan met name 1 specifieke kopie. In de afgelopen jaren is tegen dat kopie een nieuw soort medicijn ontwikkeld dat hartfalen afremt.

De huidige behandelingen kunnen hartfalen niet genezen. Goed nieuws dat Maastrichtse onderzoekers een heel nieuwe methode hebben bedacht om deze ziekte te verminderen. Maar de onderzoekers mogen dat nieuwe medicijn niet zomaar testen bij patiënten. Eerst moet goed worden onderzocht of dit wel veilig is. Want er zijn nog maar weinig medicijnen op de markt op basis van dit soort genetische kopietjes.

Verschillende doseringen testen

De wetenschappers doen daarom een test bij 20 gezonde vrijwilligers. Deze worden verdeeld in 6 groepjes. 5 groepjes krijgen het medicijn, elk in een andere dosering. Het 6e groepje krijgt een nepmiddel (placebo). De wetenschappers doen bij alle deelnemers 3 weken lang metingen. Ze onderzoeken bijvoorbeeld in welke organen het middel terecht komt, en hoeveel aanwezig is in het bloed en de urine.

Ook kijken ze of er bijwerkingen ontstaan en zo ja: bij welke dosering. Ze houden natuurlijk ook in de gaten of er niks onverwachts gebeurt met belangrijke lichaamsfuncties, zoals de hartslag en de ademhaling.

Sneller nieuwe behandelingen ontwikkelen

De Hartstichting steekt € 300.000 in dit onderzoek. Het Maastrichtse bedrijf Mirabilis investeert € 90.000 en de Universiteit Maastricht investeert € 60.000. De overheid legt € 150.000 bij.

De Hartstichting steunt samen met andere organisaties meerdere projecten die de stap van lab naar patiënt versnellen.

Onderzoek naar hartfalen

Hartfalen na hartinfarct voorkomen

Hartfalen door veroudering van het hart tegengaan

Ontstaan hartfalen door slecht werkende nieren

Meer onderzoek naar hartfalen

Hartfalen is een ernstige ziekte. Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hartfalen eerder te herkennen en beter te behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)