Hartfalen beter behandelen met nieuwe moleculen

Blanche Schroen van het Maastricht UMC onderzoekt hoe recent ontdekte moleculen hartfalen kunnen veroorzaken. Met haar onderzoek hoopt ze dat hartfalen in de toekomst eerder op te sporen en beter te behandelen is. Uiteindelijk doel is het ontwikkelen van nieuwe medicijnen.

Een patiënt met hartfalen krijgt vaak veel medicijnen voorgeschreven. Deze onderdrukken vooral de symptomen, maar nemen de oorzaak van de ziekte niet weg. De huidige medicijnen tegen hartfalen beïnvloeden de werking van een beperkt aantal eiwitten.

Kansen voor nieuwe medicijnen

Bepaalde stukjes DNA - de genen - zorgen voor de aanmaak van eiwitten. Lang dachten wetenschappers dat de rest van ons DNA werkeloos was. Het zorgde namelijk niet voor de productie van eiwitten. Sinds begin deze eeuw weten we dat moleculen uit de rest van het DNA wel degelijk iets doen. Sommige van deze moleculen uit dit rest-DNA remmen of stimuleren de werking van hele groepen eiwitten. Medicijnen die deze moleculen kunnen bespelen, zijn mogelijk veel krachtiger dan de huidige medicijnen.

Moleculen manipuleren

Moleculair geneticus Blanche Schroen is 2 nieuwe groepen moleculen uit het rest-DNA op het spoor die heel actief zijn bij hartfalen. “Wij denken dat deze moleculen bijdragen aan het ontstaan van hartfalen”, vertelt Blanche. “Hoe ze dat precies doen, wil ik de komende tijd ophelderen. Dit ga ik bestuderen bij hartfalen veroorzaakt door een verhoogde bloeddruk en hartfalen dat is ontstaan door een virusinfectie. Ook onderzoek ik of de niveaus van deze moleculen te manipuleren zijn.”

Nieuwe test om hartfalen op te sporen

Als we in de toekomst tests ontwikkelen om deze moleculen op te sporen, is hartfalen wellicht in een beginstadium op te sporen. Als Blanche Schroen erin slaagt deze moleculen te manipuleren, ligt de weg open voor nieuwe medicijnen tegen hartfalen die deze moleculen afremmen.

> Meer over hartfalen

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2014 kende de Hartstichting de Dekkerbeurs Senior Postdoc toe aan Blanche Schroen. Met deze beurs van bijna € 400.000 kan zij 2 jaar onderzoek doen en kan zij ook een beginnend onderzoeker aanstellen, die na 4 jaar op het onderzoek gaat promoveren.

> Meer over Dekkerbeurzen

Onderzoek naar hartfalen

Minder klachten bij hartfalen door nieuw medicijn

Nieuwe behandeling van hartfalen getest