Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Afremmen schadelijk eiwit bij hartfalen

Bij hartfalen zijn de hartkamers opgerekt en ze trekken slecht samen. De hartspiercellen zijn langer en de eiwitten die ervoor zorgen dat de hartspiercellen samentrekken breken langzaam af. Hoe deze achteruitgang precies in zijn werk gaat, is onduidelijk. Wetenschapper Ralph van Oort onderzoekt of 1 bepaald eiwit een rol speelt bij hartfalen. Met een beurs van de Hartstichting wil hij dit schadelijke eiwit afremmen.

Kleiner eiwit bij hartfalen

De onderzoeksgroep van dr. Ralph van Oort in het AMC Amsterdam is 1 eiwit op het spoor dat veranderingen in de hartspiercel veroorzaakt tijdens hartfalen. Dit eiwit komt ook voor bij patiënten met de ziekte van Steinert, een erfelijke spierziekte die vaak ook hartproblemen geeft. Van Oort en zijn groep hebben ontdekt dat al deze patiënten mogelijk een kleinere versie van dit eiwit hebben. Deze kleinere variant maakt de eiwitten die het hart laten samentrekken mogelijk kapot.

Varianten in kaart brengen

Met een beurs van de Hartstichting gaat Van Oort alle varianten van het eiwit in kaart brengen. Dat doet hij in de harten van mensen met hartfalen of de ziekte van Steinert. Hij vergelijkt deze variaties met het eiwit in gezonde harten. Het is de verwachting dat bepaalde varianten van het eiwit vaker voorkomen in zieke harten. Vervolgens probeert Van Oort de productie van schadelijke varianten te blokkeren. Het onderzoek kan zicht geven op de ontwikkeling van 1 nieuwe therapie, die de productie van schadelijke versies van dit eiwit blokkeert.

Prof. dr. Hans Clevers, hoogleraar moleculaire genetica

“Een van de grote beloftes voor de toekomst ligt in de toepassing van stamcellen.”

Lees het verhaal

Dekkerbeurs Hartstichting

Een Dekkerbeurs biedt jonge, talentvolle onderzoekers de kans zich verder te ontwikkelen als hart- en vaatonderzoeker. In 2012 kreeg Ralph van Oort de Dekkerbeurs Senior Postdoc van de Hartstichting. De beurs omvat ruim € 380.000, waarmee hij 4 jaar onderzoek kan doen.

> Meer over Dekkerbeurzen

Meer onderzoek naar hartfalen

Onderzoek naar een betere behandeling van hartfalen krijgt topprioriteit bij de Hartstichting. Hartfalen is een ziekte met een slechte prognose. Wetenschappers zoeken naar oplossingen om hartfalen eerder te herkennen en beter te behandelen.

Bekijk alle onderzoeken

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek

Bel 070 315 55 46
    Of bij geen gehoor: 070 315 55 14

Lees meer over de invloed van eiwitten