Johan, Esther en Ilze:

Onze droom is een vaccin of medicijn tegen slagaderverkalking. Zo wordt niemand meer overvallen door een hart- of herseninfarct.

Levenswerk

De puzzel oplossen rond slagaderverkalking. Dat is het levenswerk van een grote groep onderzoekers. Ze werken samen in Genius, een groot project gesteund door de Hartstichting.

Immuunsysteem onderzoeken

Johan, Esther, Ilze doen samen met veel collega's onderzoek naar slagaderverkalking. Hoe ontstaan die ophopingen van vet en ontstekingscellen in onze bloedvaten precies? Veel onderzoek richt zich op het afweersysteem. Dit systeem beschermt je normaal tegen virussen en bacteriën, en is ook nodig voor je afweer tegen slagaderverkalking. Maar de afweerreactie kan ontsporen, waardoor juist eerder een hart- of herseninfarct ontstaat.

Op zoek naar een nieuw medicijn of vaccin

Er is nog heel veel onderzoek nodig om slagaderverkalking en het immuunsysteem beter te begrijpen. In het hele land werken onderzoekers aan nieuwe middelen om hart- en herseninfarcten te voorkomen. Dit kan een test zijn die op tijd aangeeft dat een infarct op komst is, of een nieuw medicijn of vaccin.

70 jaar onderzoek in vogelvlucht

Er is al veel bereikt in 70 jaar. Wetenschappers over de hele wereld zijn al meer dan 70 jaar bezig om de geheimen van slagaderverkalking te ontrafelen. Wat is al gelukt? Welke vragen proberen onderzoekers van vandaag te beantwoorden? Bekijk de video.

Nieuwe ontdekkingen

Het team van Johan heeft tot in detail in kaart gebracht welke cellen en eiwitten actief zijn bij slagaderverkalking. Hierdoor kunnen nieuwe medicijnen worden ontwikkeld, die voorkomen dat slagaderverkalking leidt tot een hart- of herseninfarct. De resultaten zijn in oktober 2020 gepubliceerd in het vakblad Circulation Research.

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsberichten in jouw mailbox.
Een vrouw gebruikt haar laptop