Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Prof. dr. Johan Kuiper (Universiteit Leiden) is een van de leiders van een groot team van wetenschappers. Kijk mee hoe hij samen met zijn collega's steeds dichterbij zijn grote droom komt: een vaccin tegen slagaderverkalking.

"Als jonge onderzoeker werkte ik aan immuuncellen in de lever. Ik zag dat onze afweercellen ook in bloedvaten een grote rol spelen. Ze zijn nodig om slagaderverkalking op te ruimen, maar ze kunnen de slagaderverkalking ook erger maken. Dat vond ik interessanter, en belangrijker, omdat zoveel mensen een hart- of herseninfarct krijgen. Daarom ben ik gestart met onderzoek naar de rol van ons immuunsysteem bij slagaderverkalking."

20 jaar geleden grote beurs

"Bijna 20 jaar geleden kreeg ik een grote beurs van de Hartstichting. Hiermee legde ik al de basis voor dit onderzoek."

Successen vieren

"Op dit moment leid ik een groot onderzoeksteam. Zelf sta ik nu niet veel meer in het lab. Dat vind ik wel eens jammer."

"Af en toe heb je als team een prachtig moment, dan vind je echt iets nieuws. Het mooiste is als dit in een belangrijk vakblad komt. Dan komt bij ons de taart op tafel."

Lange adem nodig

"Als onderzoeker heb je een lange adem nodig. Onderzoek is een kwestie van vallen en opstaan. Heel veel vallen en heel veel opstaan."

Mijn favoriete immuuncel

"We willen een manier vinden om hart- en herseninfarcten te voorkomen. We onderzoeken daarom de verschillende cellen van ons immuunsysteem en hun rol in slagaderverkalking. De apparaten in ons lab kunnen steeds meer, dus we leren steeds nieuwe dingen over deze cellen."

"Mijn persoonlijke favoriet is een bepaalde immuuncel, de regulatoire T-cel. Dat is een cel die andere immuuncellen kan afremmen. Dat is precies wat we nodig hebben. We willen namelijk een vaccin ontwikkelen. Dat vaccin moet de schadelijke acties van andere immuuncellen bij slagaderverkalking remmen, en zo infarcten voorkomen."

Een vaccin voor mijn pensioen

"Op weg naar een nieuw geneesmiddel of vaccin voor patiënten is elke nieuwe ontdekking in het lab nog maar een begin. Daarna moet nog heel veel onderzoek volgen, bijvoorbeeld om te zien of het middel veilig is. Toch hebben we afgelopen jaren al heel wat van deze stappen gezet. Ik heb er alle vertrouwen in dat we een vaccin tegen hart- en herseninfarcten bij mensen kunnen testen voordat ik met pensioen ga."

Kijk mee met de onderzoekers

Zo werkt Esther voor jouw hart

Zo werkt Ilze voor jouw hart

Maak kennis met Esther, Johan en Ilze