Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Prof. dr. Esther Lutgens (Amsterdam UMC) is al jarenlang onderzoeker op het gebied van slagaderverkalking. Ze kijkt naar de rol van het immuunsysteem bij hart- en vaatziekten en heeft onlangs een nieuw medicijn ontdekt. Haar bedrijf gaat dit verder ontwikkelen en testen.

"Het klinkt misschien gek, maar ik heb echt een lievelingsmolecuul. Het is een eiwit, dat op bepaalde cellen van ons immuunsysteem zit. Het kan de ontsteking bij slagaderverkalking erger maken, en zo hart- en herseninfarcten veroorzaken. In ons lab hebben we een medicijn ontwikkeld dat dit eiwit kan remmen."

Afwisselend en boeiend

"Mijn leven als onderzoeker is veeleisend. Maar het blijft boeiend, ik ontdek elke dag iets nieuws."

Eigen bedrijf

"Op de universiteit konden we ons nieuwe medicijn niet verder ontwikkelen en testen. En er was ook geen bedrijf dat ons kon helpen. Met ons eigen bedrijf wil ik voor elkaar krijgen dat mensen dit medicijn over een paar jaar kunnen gebruiken."

Onderzoek verder brengen

"Ik kijk graag vooruit. Hoe kun je met onderzoek écht iets voor de patiënt betekenen?"

Immuunsysteem ontrafelen

"Het immuunsysteem zit complex in elkaar. Het is heel nuttig, maar kan ook schade veroorzaken. Je kunt de afweer nooit helemaal platleggen, want dan ben je niet meer beschermd tegen virussen en bacteriën. Ons medicijn moet dus heel precies werken."

Dit medicijn gaat er komen

"Zo’n medicijn ontwikkelen is heel moeilijk. Je moet zeker zijn van de werking, maar ook heel goed onderzoeken of er bijwerkingen ontstaan. Maar ik denk echt dat het kan. Dat motiveert me om hier elke dag weer hard aan te werken."

Kijk mee met de onderzoekers

Zo werkt Ilze voor jouw hart

Zo werkt Johan voor jouw hart

Maak kennis met Esther, Johan en Ilze