Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Betrekken patiënten en zorgverleners in onderzoek

De Hartstichting wil patiënten, zorgverleners en bedrijven betrekken bij wetenschappelijk onderzoek. Deze groepen weten welke verbeteringen werkelijk nodig zijn in de zorg.

Onderzoeksresultaten worden sneller toegepast in de praktijk als degenen die ze gaan gebruiken vanaf het begin een inbreng krijgen. Samenwerken met gebruikers voorkomt dat onderzoekers doodlopende wegen inslaan. Daarom zet de Hartstichting zich hiervoor in en stimuleert onderzoekers om patiënten te betrekken.

Commissie Maatschappelijke Kwaliteit (CMK)

De CMK is een commissie die de Hartstichting heeft ingesteld om wetenschappers te adviseren over de maatschappelijke kwaliteit van hun onderzoek. De commissie bestaat uit onder andere patiënten, naasten en zorgverleners. De leden beoordelen onderzoeksvoorstellen en kijken of er al tijdens het onderzoek aandacht wordt besteed aan de toepassing van de onderzoeksresultaten in de praktijk.

> Meer over de CMK

College van Ervaringsdeskundigen

Harteraad heeft een College van Ervaringsdeskundigen waar wetenschappers advies kunnen inwinnen. De leden hebben persoonlijk ervaring met hart- en vaatziekten en willen meedenken en praten over wetenschappelijk onderzoek. Hun ervaring wordt gebruikt om onderzoekers en subsidiegevers te inspireren en adviseren.

> Meer over het College van Ervaringsdeskundigen

Patiëntenparticipatie in onderzoek

Patiënten, zorgverleners en bedrijven hebben baat bij de resultaten van wetenschappelijk onderzoek en weten welke verbeteringen daadwerkelijk nodig zijn in de zorg.

Evenement Puls

In 2014, 2016 en 2018 organiseerde de Hartstichting het evenement Puls. Op Puls krijgen wetenschappers, artsen, patiënten en bedrijven de kans met elkaar in gesprek te gaan.

> Meer over Puls

Frank-Erik de Leeuw

“Gewoon doen: het betrekken van patiënten levert mij veel eyeopeners op”

Lees het verhaal

Samen onderzoeksthema's vaststellen

De onderzoeksagenda is een lijst met onderwerpen die topprioriteit krijgen bij de Hartstichting. De onderwerpen zijn vastgesteld op basis van input vanuit de samenleving. We vroegen wetenschappers, zorgverleners, patiënten en hun naasten, donateurs en vrijwilligers in welke thema's de Hartstichting zou moeten investeren. 12.500 mensen brachten hun stem uit.

> Meer over de onderzoeksagenda

Nieuwsbrief Hartslag Online

Ontvang de maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van wetenschappelijk onderzoek en onze activiteiten. We gebruiken je e-mailadres alleen voor deze nieuwsbrief en je kunt je op elk moment afmelden. Meer weten? Lees onze privacyverklaring

Vragen over wetenschappelijk onderzoek?

Mail Team Onderzoek & Zorginnovatie

Bel Maartje Zuierveld: 070 315 55 14
    Is zij niet bereikbaar? Bel dan Sandra van der Torn: 070 315 5670

Lees meer over patiëntenparticipatie